Szóval Főnix lett a hajó neve?
Hivatalos keresztelőt nem tartottunk, de eldöntöttük, hogy Főnixnek hívjuk – mondta Havasi Gergő, aki társával együtt az Atlanti-óceán átevezésére készül. – Lesz majd később hivatalos sajtótájékoztató, amikor a nyilvánosság előtt is elmondjuk. Hogy miért lett Főnix? Ez nagyon érdekes történet. Társammal, Szabó Norberttel eldöntöttük, hogy nevet adunk a hajónak, s abban maradtunk, hogy egy hétvégét szánunk a gondolkodásra. Én, a saját mitikus gondolkodásomnál fogva tudok azonosulni a hamvaiból feltámadó főnixmadárral, sokszor voltam én is akár a sport, akár az élet más területén mélyponton, de mindig fel tudtam állni. Norbival nem régóta ismerjük egymást, de egyszer csak írt, hogy mit szólnék a Főnixhez. Nem hittem a szememnek, én is erre gondoltam legelőször, erre mindenféle egyeztetés nélkül ő is azt írta. Nem is lehetne jobb forgatókönyvet írni.
Ezek szerint megvan társa, így nem egyedül vág neki a kalandnak.
Már a legelején is páros átevezésre készültem, ám az akkori társam visszalépett, azonban ennek ellenére sem vetődött fel, hogy én nem megyek. Szerettem volna másik társat találni, és úgy voltam vele, ha nem sikerül, akkor egyedül is nekivágok az útnak. Ember tervez, Isten végez, és az élet úgy hozta, hogy Norbi csatlakozott hozzám, így már mi ketten szeretnénk megvalósítani az óceán átevezést.
Ha a jó Isten is úgy akarja és támogat minket, akkor az első férfi páros lehetünk, akik áteveztek az Atlanti-óceánon, és ezzel egy időben az első magyar katona lehetek, akinek ez összejön.
A közelmúltban harminc órát töltöttek Horvátországban az Adriai-tenger vízén, ahol a rendszert, a hajót és saját magukat is tesztelték. Mit tapasztaltak?
Nagyon hasznos időt töltöttünk a tengeren, örülök, hogy volt lehetőségünk kint lenni a vízen. Az elsődleges célunk a tőkesúly és a víztisztitórendszer tesztelése volt. Szerettük volna látni, hogy a hajó mennyire stabil, illetve az új kormányszerkezet hogyan működik a vízen hullámok között. Tőkesúly még nem volt a hajón, most tettük be a házába első alkalommal. Szerencsére hullámzott a tenger, és a hajó stabilnak és jól kormányozhatónak bizonyult, illetve a kormányszerkezet sem okozott csalódást. A víztisztító berendezést is teszteltük, végig tengervizet ittunk, ez is kardinális kérdés az úton. Az Automatikus Hajóazonosító Rendszer (AIS) viszont nem működött, ezt mielőbb ki kell javítanunk, hiszen nagyon fontos, hogy lássanak minket az óceánon és mi is lássuk a többi hajót. Továbbá az elektromos berendezéseket is lecsekkoltuk, mint például a napelemeket, a töltésszabályzót, a kapcsolótáblát, a külső és belső fényeket. Kétórás váltásban eveztünk, két óra alvás, két óra evezés volt beiktatva, ám nagyon fárasztónak bizonyult, ezt nem tudjuk tartani, több pihenésre van szükség, így három órára emeljük majd. Így egy nap négyszer három óra alvás, és négyszer három óra evezés lesz per fő.
Ha jól tudom, volt valami, amire még idejében fény derült.
Tengeribeteg lettem. Első éjszaka félig aludva még eveztem, majd a bal oldalra dőlve kijött belőlem minden, eveztem tovább, aztán a jobb oldalra dőlve is… A szakirodalom szerint a menetiránnyal megegyezően le kell feküdni a hajó közepére, becsukni a szemet, koncentrálni és mélyen lélegezni. Pontosan ezt csináltam, de nem sokat javult a helyzet. Vannak még gyógyszerek is, de sok mindent nem tehet az ember, majd hozzászokom. Az a kérdés mikor, egy nap, több nap vagy egy hét múlva…
Mikor lesz a pontos indulás?
Pontos időpontja nincs még az indulásnak, az egyik szponzorunknak köszönhetően a hajót autóval viszik ki Spanyolországba, majd onnan komppal Tenerifére, majd onnan szintén komppal tovább La Gomerára. Ez egy hétnapos utazás lesz a hajónak, amikor megvan, hogy mikor ér oda pontosan, mi akkor vesszük meg a repülőjegyet és utazunk.
A helyszínen egy-két nap alatt összerakjuk a rendszert és a hajót, majd indulunk. November vége-december legeleje a tervezett időpont, a cél pedig Antigua és Barbuda szigetországa.
Lehet követni, hogy éppen merre tartanak?
Az Zoleo alkalmazásban folyamatosan lehet követni minket, a közösségi oldalainkon is megosztjuk a linket. Ha nem is lesz épp internet hozzáférésünk, műholdon keresztül lehetséges lesz figyelni minket, illetve üzeneteket is lehet váltani velünk, ebben a Zoleo applikációban. Lesz egy naponta frissülő internetes naplónk is, reméljük, minél több információt tudunk megosztani az itthoniakkal és azokkal, akik szurkolnak nekünk.