Hamarosan ismét felbőgnek az F1-es motorok a Hungaroringen, július 27-től megkezdődnek a Magyar Nagydíj küzdelmei. A mogyoródi aszfaltcsík azonban nemcsak a versenygépek számára csábító terep, hiszen péntektől a Tour de Ring, valamint a Ring Run résztvevői veszik birtokba a pályát – kicsik és nagyok egyaránt megtalálják a kedvükre való távokat, kihívásokat két keréken vagy éppen futócipőben.
A hétvégi fesztivál legmozgalmasabb napja a vasárnap lesz, amikor is nyeregbe pattan a 24 körös, 105 kilométeres kritériumverseny mezőnye.
A viadal, miként a szombati 24 órás egyéni és csapatverseny is, az Olimpiai Ötpróba-sorozat része.
Vasárnap a futók is csatlakoznak a kerékpárosokhoz, az első Ring Runon 4 km-t, 12 km-t, illetve félmaratoni távot lehet teljesíteni. A nevezők nemcsak egyszerűen a kilométerek, hanem a körülmények (nyílt pályán, meleg aszfalton, enyhet adó árnyék nélkül kell futni) miatt is igazi kihívás elé néznek.
Nem új keletű esemény az F1-es aszfaltcsíkon megrendezett futás. Néhány éve F1-es szponzorok jótékonysági futásokat rendeztek a nagydíjhétvégéken, és ahányan részt vettek benne, bizonyos összeget annyiszor jóváírtak egy-egy alapítvány számláján.
Emellett a világ számos pályáján tartanak futónapokat, az abu-dzabi Jasz Marinát például heti rendszerességgel megnyitják a hobbifutók előtt – a magyar kajak-kenu válogatott tagjai többször is a híres körön teljesítették futóedzéseiket a meleg égövi edzőtáborozásaik során.
Tavaly a maratoni táv olimpiai címvédője, a kenyai Eliud Kipchoge, a félmaratoni világcsúcstartója, az eritreai Zersenay Tadese és a Bostoni maratoni győztese, az etióp Lelisa Desisa a monzai F1-es pályán próbálta két órán belülre szorítani a férfi maratoni futás idejét.
A kísérlet nem jött össze, és bár Kipchoge 2:00:25-ös idejével így is jóval jobb időt futott a szám jelenlegi világcsúcsánál (2:02:57), idejét az IAAF nem hitelesítette világrekordként, mert nem versenykörülmények között született.
Az álomhatárt tehát nem sikerült áttörni. Desisa a nyolcadik körben leszakadt, majd a tizennegyedik körben a végig elképesztően futó Kipchoge lekörözte. A tempót Tadese sem bírta, így az utolsó körökre Kipchoge egyedül próbálta megcsinálni a lehetetlent. Végül majdnem sikerült, a kenyai csak 25 másodperccel szorult két óra fölé.
A leggyorsabb, szinte teljesen sík terepen fekvő F1-es pályán két perc 32 másodpercet vert a kenyai Dennis Kimetto 2:02:57-es világrekordjára, de mert pihent iramfutók segítették a csúcskísérletet, nem írták jóvá érvényes világrekordként.
Kipchoge elégedett volt az eredménnyel, de az utolsó 5 kilométert megszenvedte, ezért sem sikerülhetett elérnie az 1:59:59-es álomidőt, amire talán már nem is kell olyan sokat várni.