Noha a Vivicittára csak a hétvégén, április 13–14-én kerül sor, a tavasz meghatározó sporteseményének szervezése természetesen jóval a viadal lebonyolítása előtt elkezdődik. A szervezési folyamat egyik első és rendkívül fontos lépése a pályakimérés.
„Mindenekelőtt keresni kell a térképen egy, a versenytávhoz hasonló hosszúságú távot, és ha a tervezett útvonal megfelel a versenyrendezéshez kapcsolódó számos feltételnek, az Utcai Futóversenyek Nemzetközi Szövetségének (AIMS) szakembere egy kerékpárra szerelt mechanikus hitelesítő eszközzel kiméri, majd dokumentálja is a folyamatot – kezdte a szervezés meghatározó mozzanatának bemutatását a Budapest Sportiroda (BSI) pályakimérésért felelős munkatársa, Gáll Domonkos. – A pálya kimérésénél lényeges, hogy a hitelesítő bicikli a lehető legrövidebb útvonalon menjen végig a távon, azaz át kell haladni például a piros lámpákon, ahogyan a behajtást tiltó táblákat is figyelmen kívül kell hagyni. Mindezt nehéz lenne a reggeli csúcsforgalomban kivitelezni, így jellemzően hajnali egy-két óra körül végezzük, rendőri biztosítással természetesen.”
A Sportiroda szakembere elmondta: a pálya kialakításánál elsődleges szempont, hogy megfelelő legyen a hossza, és a különböző távok esetében szerencsés, ha részben fedik egymást az útvonalak.
Emellett ugyancsak fontos, hogy úgy alakítsák ki a szervezők a pályát, hogy ne zavarják az aktuálisan zajló felújítási munkálatokat, és a lehető legkevésbé akadályozzák a főváros közlekedését.
Élőben a Csupasporton is!
A 34. Telekom Vivicittá Városvédő Futás és félmaratoni főversenyét a Sport Tv is közvetíti, ami pedig nem fér bele az adásidőbe, streamen az is követhető lesz – a tervek szerint a BSI segítségével a csupasport.hu oldalon is kiemelten foglalkozunk az eseménnyel, streames közvetítéssel a Vivicittáról debütál honlapunk.
„Igyekszünk már bevált szakaszokat találni, és próbáljuk olyan útvonalakból összesakkozni a pályát, amelyeket már használtunk korábban – tette hozzá Gáll Domonkos, megjegyezve: egy tradicionális futóverseny rendezésénél az lenne az ideális, ha évről évre ugyanazon az útvonalon tudnák lebonyolítani. – Ez azonban ritkán sikerül, a változó körülmények miatt gyakran kell új pályaszakaszokat találni, és az is előfordul, hogy a rajt-cél terület helyszíne is megváltozik. Az idei versennyel szerencsénk van: nem kellett változtatnunk a tavalyi útvonalhoz képest, és ahogyan az előző évben, ezúttal is a Margitszigetről rajtolnak a futók. Azért is ideális helyzet, ha egyik évről a másikra nem kell módosítanunk, mert a hitelesítés egy pályára öt évig érvényes, így a szervezés elején időt és energiát lehet megspórolni.”
A BSI munkatársa kiemelte, a pályakiméréssel megbízott szakembereknek az a legfontosabb, hogy a versenytávok megfelelő hosszúságúak legyenek, a rajtterület pedig kifogástalanul legyen előkészítve; az pedig pluszt jelent, ha ráadásként olyan útvonalon zajlik egy-egy viadal, amelynek „díszlete” a futóknak élvezet, és motiválja őket.