„Nem egyszerű, eléggé nehéz ügy” – hangsúlyozta kérdésünkre Máth István, a Budapest Sportiroda (BSI) ügyvezető versenyigazgatója, amikor arról kérdeztük, milyen nehézségekkel és mekkora munkával jár egy-egy jelentősebb fővárosi futóverseny megszervezése. A rajthoz álló futók általában bele sem gondolnak, mennyi tervezéssel és szervezéssel jár egy ekkora rendezvény lebonyolítása, de ez persze így van rendjén. Az a jó, ha nekik kizárólag a futással kell törődniük, a többi pedig gördülékenyen megy magától.
„Az első és a legfontosabb szempont, hogy lehetőleg a rajt és a cél egy helyen legyen, a futók biztonsága pedig mindenekfelett áll – mondta Máth István. – Minél nagyobb területet kell választani, ahol a fontos infrastrukturális helyeket, egészségügyi pontokat, frissítőállomásokat, öltözőket, zuhanyzókat fel lehet állítani. Sajnos kevés ilyen van.
Miután a Városligetből költöznünk kellett, szerencsére megtaláltuk az ELTE budai campusát, amely tökéletesen megfelel ezeknek a követelményeknek.
Azt is figyelembe kell venni, milyen az útvonal áteresztőképessége, fontos, hogy az elejétől a végéig rendesen lehessen futni. Figyelni kell, hogy mindvégig két sávot tudjunk biztosítani a futóknak, és a fordítók is olyan helyen legyenek, ahol oda-vissza két sávon lehet futni.”
A szervezésről bővebben is írunk Futóversenyek 2020 magazinunkban, amelyben bemutatunk számos kisebb és nagyobb versenyt, írunk az idei futócipőtrendről, a versenymánia veszélyeiről, a rajtcsomagokról, a népszerű félmaratonikról is. A 100 oldalas magazin kapható az újságosoknál, szupermarketekben, nagyobb benzinkutakon. Ára 790 forint.
Lényeges szempont, hogy a forgalmas útszakaszokat minél rövidebb ideig kelljen lezárni. Ezért úgy kell szervezni és megtervezni a futóesemény útvonalát, hogy az a közúti közlekedésben résztvevőknek a legkisebb sérelemmel járjon. Természetesen rengeteg megbeszélés előzi meg a versenyeket a rendőrséggel, az Országos Mentőszolgálattal, a Budapest Közút Zrt.-vel, a minisztériumokkal, a közintézményekkel, a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK), valamint az útvonalat érintő bevásárlóközpontok üzemeltetőivel. A szállodákkal és az egyházi intézményekkel is egyeztetni kell, a frissítőpontok felállításához pedig területfoglalási engedélyre van szükség, továbbá több millió forintot kell fizetni a fővárosnak a közút nem rendeltetésszerű használatáért.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság Rendészeti Szervek Biztosítási Osztályának vezetője, Csörget Zoltán rendőr őrnagy régóta foglalkozik közterületi rendezvények biztosításával, így a fővárosi futóversenyek kapcsán is hatalmas tapasztalattal büszkélkedik. Elmondása szerint egy-egy ilyen verseny biztosításának nehézsége felér egy maratoni táv teljesítésével, de szívesen csinálja, és hatalmas örömet szerez neki és a biztosításban részt vevő rendőri állománynak, amikor húsz-harmincezer ember elégedetten megy haza a versenyről. Pedig nincs egyszerű dolguk: közlekedésrendészeti, közrendvédelmi és bűnügyi szempontból egyaránt biztosítani kell a rendezvényeket. Sőt arra is volt példa, hogy a kollégáival ők kezdték meg egy idősebb svájci futó újraélesztését.
„Felemelő érzés, amikor húsz-harmincezer embernek tudunk segíteni, sokkal nagyobb kihívás nekem, mint amit maga a futás jelentene. Minden verseny más, mindig újabb és újabb megoldandó kihívásokkal szembesülünk. De amikor látjuk, hogy a több tízezres tömeg jól érzi magát, az hatalmas feltöltődést ad, remek visszajelzés, amiért megéri dolgozni, és szerencsére az eddigi pályafutásom alatt egyetlen jelentősebb bűncselekmény sem történt, s egyetlen gázolás sem volt.”
Ahogy Csörget Zoltán elmondta, egyszer sem fordulhat elő, hogy a futóeseménnyel kapcsolatos közúti lezárásoknál a közlekedésben részt vevőknek ne kínáljanak más, járható útvonalat.
„Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy a főváros lakossága a lehető legkisebb mértékben érezze meg a közúti forgalom lezárásával járó rendezvények hatását, és mindenki, aki a zárások idején közlekedik, a lehető leghamarabb elérje úti célját úgy, hogy közben harmincezer futó biztonságát garantáljuk. Motoros rendőrök is segítik a futókat vagy a tömegben ragadt autósokat, emellett biztosítjuk a mentőket is, ha sürgős esethez kell menniük. Kiemelt fontosságot élvez a bűncselekmények megelőzése is.
Többször alkalmaztunk terrorzárást az Európában látott, járművel elkövetett, ráfutásos, úgynevezett ramming típusú terrorcselekmények megelőzése érdekében, de eddig nem volt ilyen jellegű gond.
A lopások szerencsére nem jellemzők, időnként gyerekek tűnnek el, de mindig megtaláltuk őket. Iratok, értéktárgyak eltűnése előfordul, de nagyobb bűncselekmény szerencsére még nem történt.”