Gönczy Gergő: „Az autó C-oszlopát céloztam meg, nem akartam az üvegen átrepülni”

Az országúti kerékpáros ob-n négyen ütköztek egy autóssal, legrosszabbul a 25 éves bringás járt, eltörött a kulcscsontja és két bordája.

Súlyos baleset árnyékolta be a június végén Pannonhalmán megrendezett felnőtt országúti kerékpáros országos bajnokságot. Egy figyelmetlen, pályára behajtó autós elütötte a szökevénycsoportot, amelyből Gönczy Gergő sérült meg legsúlyosabban. Az Epronex Hungary 25 éves bringásának többek között eltört a kulcscsontja, de arc- és lábsérülést is szenvedett.

Nincsenek könnyű napok a háta mögött…

Valóban nehéz időszakon vagyok túl, de összességében egész jól tartom magam – mondta a Csupasportnak a dietetikus diplomával rendelkező Gönczy Gergő.

A balesetig hogyan alakult a verseny?

Pont úgy, ahogy a csapatunk szerette volna. Sikerült mozgatni a mezőnyt, az volt az előzetes tervünk, hogy három emberünk legyen elmenésben, ez sikerült is, hiszen volt olyan szituáció, amikor mások mellett hárman voltunk elöl. Egyszer elég nagyra hízott a szökevénycsoport, ám olyan tempóval haladtunk, hogy kezdett elolvadni, végül öten maradtunk. A véglegesnek tűnő csoport a második-harmadik körben alakult ki, nagy erőfeszítések árán sikerült elszakadni. Amikor ráfordultunk a negyedik körre, akkor következett be a baleset. Odáig egészen biztatóan alakult a szökés. Akiknek beszólásuk volt, hogy kontrollálják az elmenést, gondolok itt a profikra, Valter Attillára, Dina Mártonra, Peák Barnabásra és Fetter Erikre, rájuk nagyobb munka hárult, ám közben úgy éreztem, hogy kisebb fejetlenség alakult ki. Sokat változott az előnyünk, ebből sejtettük, hogy hátul is nagyon kell menni, és nincs nagy egyetértés, hogy mennyire engedjenek el minket, vagy elengedjenek-e egyáltalán. Próbálkoztak elmenéssel a hátul maradt versenyzők, ezzel nyomás alatt tartották a profikat. A mi csapatunknak a tervek szerint alakult a verseny.

Hogy történhet meg, hogy a felnőtt kerékpáros országos bajnokságon behajt egy autó a pályára, és elüti a szökevénycsoportot?

Láttuk, hogy van egy busz a pályán, ám szerencsére beállították egy buszmegállóba, így nem akadályozott a haladásban. A következő akadály az autó volt, amely a balesetet okozta.

Egy rendőr utasította a vezetőt, hogy maradjon az út szélén és engedjen el minket, de amikor a rendőr továbbhaladt, az autó is megindult.

Ezen még nem lepődtünk meg, mert sajnos ez gyakran előfordul itthon, mondván, ha a rendőr már nem látja, továbbmegy az autó a versenypályán. Gondoltuk, megelőzzük, és nem történik semmi extra. Aztán bekövetkezett a baj. Az autó sofőrje nem figyelt eléggé, sőt nem is tudom egyáltalán, mit észlelt abból, amit mondott neki a rendőr. Az lett volna a feladata, hogy húzódjon le, és ne csináljon semmit. Amikor elkezdtük előzni az autót, átvágott az út bal oldalára, és megpróbált bekanyarodni egy utcába.

Négyen azonnal telibe találtuk oldalról, az ötödik versenyző szerencsére elkerülte az ütközést. Eleve nem kellett volna beengedni az autót a versenypályára, ez felveti a szervezők felelősségét, és azt, hogy milyen biztonsági személyzetet bíztak meg.

Továbbá kérdés, a biztonsági személyzet embere miért engedte be a kimondott utasítással ellentétben? Útzár volt, érkezett a mezőny – nem értem. Előttünk három perccel mentek a rendőrök, a felvezető autó, érzékelhette volna a polgárőr, hogy nem szabad már senkit beengedni. Ennek ellenére mégis bekeveredett az autó a pályára, aminek meg is lett a súlyos következménye.

Mi futott át az agyán, amikor bevágott a kerékpárosok elé az autó?

Ekkor már eléggé beszűkült tudatállapotban voltam, csak azt észleltem, hogy mentenem kell a helyzetet. Annyit tudtam cselekedni, hogy kinéztem hova csapódjak be. Az autó C-oszlopát céloztam meg, nem akartam az üvegen átrepülni.

Milyen sérüléseket szenvedett?

A kulcscsontom és két bordám eltörött, valamint agyrázkódást szenvedtem. Az arccsontom és az alsó állkapcsom zúzódott, szerencsére a fogaim megúszták. A jobb lábszáramba beleállt egy lánckerék, emiatt lett egy háromcentis, mély vágás, amit össze kellett varrni.

Meddig volt kórházban?

A baleset estéjén már hazaengedtek, azóta itthon lábadozom és kontrollra járok. A jobb kulcscsontomon van egy seb, ami miatt nem lehet azonnal műteni, ám beavatkozás nélkül is teljes lehet a felépülésem. Meg lehetne operálni, de mindenképpen meg kell várni, hogy begyógyuljon a seb, mert kórokozók vannak benne, és ezek nem kerülhetnek a véráramba. A műtét miatt ez most kockázatos lenne.

Mikor bringázhat legközelebb?

Akár már most is felülhetnék görgőre, igaz, valamelyest fájna. Rögzíteni kell a karomat, de ha visszakapom a kerékpáromat, és szerzek egy görgőt, akkor mehet. Nem akarok leépülni, így amint van rá lehetőségem, máris bringára pattanok.

Fotó: Vanik Zoltán/Bringasport

Mi történt a balesetet okozó hatvanhat éves férfivel?

Úgy tudom, büntetőeljárás folyik ellene. A baleset óta nem keresett, haragszom rá, és nem vigasztalna, ha megkeresne, mert már nem lehet változtatni a dolgokon. Vállalhatatlanul viselkedett, ki sem szállt az autóból, a volán mögül nézelődött. Amikor megérkezett a neutrálautó, még a kocsi alatt feküdtem, és képes volt megkérdezni, arrébb álljon-e… Anélkül, hogy körülnézett volna, képes lett volna továbbmenni… A neutrálautó sofőrje azonnal benyúlt az ablakon és kihúzta a kulcsot.

Biztosítása van?

A Magyar Kerékpáros-szövetségnek kötelessége biztosítani az eseményt, vagy az esemény szervezőjének kell külön biztosítást kötnie a verseny idejére. A Nemzetközi Kerékpáros-szövetség szabályzata szerint kötelező a biztosítás, náluk nyújthatok be kárigényt. Nekem is van biztosításom, szóval ebből a szempontból nem vagyok rossz helyzetben.

Mentálisan túltette már magát a baleseten?

Rossz, ha rá gondolok, de igyekszem a feladatomra, a rehabilitációra és a hétköznapjaimra koncentrálni. Nem estem depresszióba, igyekszem előre nézni. Dietetikus vagyok, a barátnőm pedig gyógytornász, most van alkalmam kihasználni a tudásunk adta lehetőségeket.

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Hogyan lépjünk szintet a túrázás után? Tippek és tanácsok kezdő hegymászóknak
Kutyasportok Európa-bajnoksága Magyarországon
Megvolt a tesztelés az Adriai-tengeren, jöhet az Atlanti-óceán átevezése
Az utolsó emelkedőn „elfogyott a lába”, de megnyerte első ultratávú futóversenyét
Rekordidő alatt jutott fel Óceánia legmagasabb pontjára a brazil ultrafutó

Videók

A tizenkettedik világrekordjáért vállalta, hogy emberi csúzli lesz
Kényelmes, de ijesztő: így alszanak a sziklamászók a semmi fölött
Hetvenévesen úgy futotta le a száz métert, hogy leesett a nézők álla

Hegymászás

18 évesen 14 nyolcezres: a tinédzser szerint ideje, hogy elismerjék a serpákat
A magyar hegymászás legsűrűbb éve: a tragédiától a sikerig minden benne volt
Minőség, súly, ár és kényelem: szempontok és felszerelés a magashegyi túrázáshoz

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Öt csodálatos túraútvonal, amelyek néhány óra alatt teljesíthetők
8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.