Csodálatos helyszínek, lenyűgöző látnivalók – és bizony elképesztő megpróbáltatások. A bicycling.com összegyűjtötte a 30 legdurvább emelkedőt, melyeket a legnagyobb kihívásokra vágyó bringások örömmel (vagy nem ritkán cifrákat mondva) küzdenek le. A teljes lista itt böngészhető, mi most a magyar kerékpárosok számára is könnyebben elérhető európai helyszínekből válogattunk.
Passo dello Stelvio, Olaszország
Emelkedő hossza: 24.3 km
Szint: 1800 m
Az egyik legismertebb és leginkább átkozott hegyi út, amelyet autóval sem egyszerű letudni, hát még kerékpárral. A Giro-menők ezt már számtalanszor megpróbálhatták, és a 48 hajtűkanyar aligha csalt mosolyt az arcukra. A hágó két irányból is megmászható, nyugatról, Bormio felől indulva néhány kilométerrel rövidebb, ám az átlagos meredekség ugyanúgy 7.3 százalék. Minden évben van egy autómentes nap, amikor a bringások elfoglalhatják a Stelviót, ekkor több ezren indulnak a csúcs felé.
Mont Ventoux, Franciaország
Emelkedő hossza: 21.5 km
Szint: 1520 m
A szolidan csak Provence szörnyetegének vagy kopársága miatt a provence-i Szaharának is becézett hegy alaposan megizzasztja még a profi bringásokat is, a Tour de France indulóinak ráadásul olykor duplán kell megmászniuk. A Ventoux önmagában is durva kihívás lenne, ám két tényező további nehézségeket támaszt: egyfelől szinte nincs árnyék, a tűző napon kell felfelé bringázni, másrészt pedig a csúcs kitettsége miatt az utolsó szakaszon borzalmas széllel is meg kell küzdeniük a bátor vállalkozóknak. Az átlagos emelkedés 7.2 százalék.
Rila, Bulgária
Emelkedő hossza: 14.5 km
Szint: 1700 m
A 10. században egy völgyben alapított rilai kolostor sok látogatót vonz, ennek elérése sem egyszerű, ám a környező hegyek még nagyobb kihívás elé állíthatják a kerékpárosokat. Az átlagos emelkedés 12 százalék, de egyes helyeken a 20 százalékot is elérheti.
Col du Galibier, Franciaország
Emelkedő hossza: 35 km
Szint: 1920 m
Már 1911-ben is erre vezetett a Tour de France útvonala, a korabeli beszámolók szerint összesen hárman értek fel nyeregben ülve, a többiek két lábon követték a legjobbakat; ráadásul az eredeti 2556 méterhez képest a modern korban már jó kilencven méterrel magasabban végződik a hajrá. A csúcs közelében 10 százalékos az emelkedés, az alsóbb szakaszokon szinte már baráti, 5.5 százalék.
Hardknott Pass, Anglia
Emelkedő hossza: 2.2 km
Szint: 299 m
Ugyan már, ki ne bírna ki egy laza két kilométeres tekerést…? Mondjuk, ezt sokan biztos nem bírnák, lévén a Hardknottot szerényen csak Anglia legmeredekebb útjaként emlegetik. Pedig sok helyen „mindössze” 25 százalékos a meredekség, csupán a végén megy fel 30-ra… Hát nem rutinfeladat?
Grimsel, Svájc
Emelkedő hossza: 26 km
Szint: 1540
A franciák és az osztrákok között 1799-ben lezajlott csata miatt kapta a hágó közelében lévő kis tó a beszédes Holtak tava elnevezést; ezt is megnézhetjük, miután leküzdöttük az először 1890-ben kiépített utat. A Tour de Suisse résztvevői sokat jártak már erre, az amatőr bringások kevesebbet, hiszen a hágók többségéhez hasonlóan a rosszabb idő beköszöntével ezt is lezárják.
Grossglockner, Ausztria
Emelkedő hossza: 21.4 km
Szint: 1760 m
És a végére egy „szomszéd”… A csodálatos karintiai utat, amelyet Európa egyik legszebb alpesi útjának tartanak, már nagyon sok magyar bringás pipálhatta ki. Az időjárás nem mindig optimális, a hajtűkanyarok pláne megnehezítik a vállalkozók dolgát, de aki teljesíti a kihívást, az büszkén tekinthet körbe, no meg lefelé a magaslatról – talán az a 8 százalékos emelkedés (illetve már lejtés…) is elviselhetőbb.
fotók: shutterstock
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!