A felvetés aktuális, hiszen mielőtt eltesszük a bringákat téli pihenőre, érdemes megtisztítani őket az ősszel rárakódott portól. Érdemes odafigyelnünk egy-két jó tanácsra, mert ha megfelelő módon tartjuk karban a láncot, nemcsak pénzt spórolhatunk meg, hanem jóval gyorsabban is tekerhetünk, amikor újra nyeregbe pattanunk.
Mint ismert, a kerékpárláncot számos körülmény „gyilkolja”, ám legnagyobb ellensége a homok és a por, amely az állandó súrlódás következtében szép lassan bedarálódik a láncba, és amortizálja az alkatrészt. A rendszeres tisztítás sokan segíthet abban, hogy a lánc élettartamát és saját teljesítményünket növelni tudjuk.
Mit is jelent ez a számok nyelvén?
Kimutatták, hogy a koszos lánc – 250 wattos leadott teljesítmény mellett – 3-5 wattal csökkenti a tekerés hatásfokát, ami összességében 1-2 százalékos teljesítményveszteséghez vezet.
Nézzük, mit kell tennünk ahhoz, hogy ezt elkerüljük.
Levegyem vagy ne vegyem?
Eltérőek a vélemények azzal kapcsolatban, vajon levegyük-e a láncot, vagy sem, amikor tisztítjuk. Régen az volt a módi, hogy leszedtük, és úgy pucoltuk meg. A mai láncok nagy része azonban már sokkal kifinomultabb, ezért a sok le- és felvétel hosszú távon nem feltétlenül tesz jót neki.
Tisztítás leszerelés nélkül
Adódik a kérdés, mit tegyünk, ha a láncot nem lehet levenni a bringáról? A szakportál szerint ez esetben használjunk kifejezetten a bringalánchoz tervezett tisztítóeszközöket. Ilyen például az elektromos forgókefe, amely nagyon finoman dolgozza bele a láncba a zsírtalanító anyagot. Ugyanakkor figyeljünk rá, hogy a művelet után meleg, szappanos vízzel is lemossuk a láncot, így biztos, hogy nem marad rajta kosz.
Fontos, hogy óvakodjunk az olyan ártalmas zsírtalanítók használatától, mint amilyen a dízelolaj, a gázolaj és az aceton, és azzal sem teszünk jót neki, ha nagy nyomású mosóval tisztítjuk.
Tisztítás leszereléssel
A lánc levételéhez használjunk speciális láncleszedőt, mint amilyen a Wippermann Connex Link. Sokak szerint így sokkal jobban meg tudjuk szabadítani a szennyeződéstől, mint ha fent hagyjuk a biciklin.
Miután leszereltük, érdemes zsírtalanító fürdőbe tennünk, vagy – ízlés szerint – ultrahangos tisztítógépet használnunk. Utóbbival nagyon alaposan ki tudjuk tisztítani még a láncszemek legbelső részét is. A folyamat végén öblítsük le vízzel, majd szárítsuk meg sűrített levegővel!
Ha nincs ilyen gépünk, vagy nincs ilyen a közelünkben, lezárható fedelű tartóedénybe is tehetjük a láncot, amelybe tisztítófolyadékot öntünk, és jól összerázzuk. Ha pedig nincs erre sem időnk, sem pedig kedvünk, használjunk háztartási kefét!
A lánctisztítás legkényelmesebb módja
Fogjunk egy tiszta, szöszmentes ruhadarabot, tegyünk rá kenőolajat, és dörzsöljük bele finoman a láncba, majd a végén töröljük le a felesleges olajat! Még valami: a tisztítási folyamat tökéletes zárásaként – miután szárazra töröltük a láncot – újra tegyünk rá kenőanyagot. Használjunk nagy hatékonyságú láncolajat! A tapasztalat azt mutatja, ez a legegyszerűbb és legolcsóbb módja annak, hogy csökkentsük a súrlódást a hajtóláncban.
„Sokan azt gondolják, elég, ha nyakon öntik olajjal a láncot. Sajnos ez nem igaz, sőt! – figyelmeztet Cser Gábor, a magyar hegyikerékpáros-válogatott szövetségi kapitánya. – A legfontosabb, hogy egy gépronggyal fémtisztára töröljük a láncot, a váltógörgőket és a lánctányérokat. Ha korábban nagyon elhanyagoltunk a tisztítást, fekete olajos por tapad a láncra, amelyet el kell távolítanunk, így meghosszabbíthatjuk teljes hajtásunk élettartamát.
Tisztításra több gyártó termékét is használhatjuk, de kerüljük a gázolajat, a WD40-et és a brigéciolt, mert ki fogják szárítani a láncot!
Tehát a leglényegesebb elem a fémtiszta hajtás, amelyet kizárólag láncolajjal kenjünk, és a maradékot töröljük le! Napi bringahasználat esetén heti rendszerességgel ismételjük meg a tisztítást!”