A lánc lényegében egy nyitott csapágy, mindenféle porvédelem nélkül. Ennek következtében még száraz körülmények között is rendszeres karbantartást (tisztítást, olajozást) igényel. Általánosan nézve ez annyit jelent, hogy aszfaltos használat esetén 100-150 km, terepen történő kerékpározás esetén pedig alkalmanként érdemes legalább egy száraz ronggyal letörölni a láncot, megfelelő mértéket tartva megolajozni, majd újra letörölni (lásd később).
Amikor a lánc összekötő lemezeinek falaira már jól látható olajos szennyeződés tapadt, érdemes alaposan megtisztítani. A legjobb megoldás, ha levesszük a láncot, és oldószerrel átmossuk, kefével, ecsettel letisztítjuk.
Elérhetőek külön erre a célra gyártott láncmosó szerek, de például motormosó oldatot is minden probléma nélkül használhatunk. Jó ötlet, ha egy kizárólag erre a célra használt befőttes üvegbe helyezzük a láncot az oldószerrel, és állni hagyjuk egy ideig.
Ha problémás a lánc bontása, sajnos „helyben” kell elvégeznünk ezeket a műveleteket. Vagy aprólékosan, szemenként szedjük ki a szennyeződést, vagy használunk külön erre a célra kialakított úgynevezett láncmosó dobozt forgó kefékkel. Bármelyik megoldást választjuk is, fontos, hogy a lánccal érintkező alkatrészek (lánctányérok, fogassorok, váltógörgők, vagyis a teljes hajtás) is tiszták legyenek. Sajnos a lánc felhordja ezekre az alkatrészekre az olajat, és ha nem tisztítjuk le kellően a lánccal együtt, hamar újrakezdhetjük az egész műveletet. Rongyok, különféle kefék, sőt még egy törülköző is nagy hasznunkra lehet ezeknél az alkatrészeknél. Ha nem tudjuk levenni a láncot a hajtásról, célszerű egy nem használt fogaskereket kinézni, letisztítani, majd arra áthelyezni a tiszta láncot és letudni a maradékot.
A láncot megfelelő módon kell olajozni. Fontos tudni, hogy száraz körülmények mellett – elméletileg – a lánc külső részeire nem kell olaj. Csakhogy a belső rész kizárólag külső kenéssel érhető el. Ezért a legcélszerűbb, ha egyenként minden láncszemre rácseppentünk egy kis olajat, utána többszörösen átpörgetjük a láncot, majd egy száraz ronggyal letöröljük.
Célszerű előre gondolkodni olajozás esetén: ha tudjuk, hogy eső vagy sarazás várható, használjunk több olajat (a törlés ilyenkor ki is hagyható), ugyanis nedves körülmények között nem árt, ha van a láncnak effajta védelme. A leggyorsabban ugyanis belülről „eszi” meg a láncot a szennyeződés.
Ne lepődjünk meg, hogy egy alaposan átmosott, kitisztított lánc a használat első perceiben – az olajozás ellenére – kicsit hangosabb, mint megszokhattuk. Ennek oka, hogy a lánc belső részeinek kenése még nem optimális. Ez már rövid használat után helyreáll, szinte észre sem vesszük.
Tippek:
– A túlfogyasztásra buzdító reklámújságok a mindennapi bosszantás helyett új, értelmes funkciót nyerhetnek, ha a lánctisztítást kénytelenek vagyunk lakásban végezni. Ügyeljünk rá, hogy olaj, olajszennyeződés, oldószer ne érintkezzen a fugával vagy a parkettával. Tisztítás előtt, lehetőleg több rétegben, helyezzünk a kritikus részek alá papírt vagy nem használt rongyokat, különösen ha láncmosó dobozzal dolgozunk.
– Lánccsere esetén az új láncot is tisztítsuk meg, mielőtt felszerelnénk, ugyanis a tárolásra használt kenőanyag a kerékpározástól erősen eltérő célokat szolgál.
– Ha 80-100 km felett tervezünk kerékpározni terepen, érdemes vinni magunkkal egy kis olajat és akár törlőrongyot is.