„A járványügyi helyzetre tekintettel 2020. március 15-től határozatlan időre bezárjuk kerékpárboltunkat. Webáruházunk továbbra is zavartalanul működik, így továbbra is házhoz szállítjuk az internetes megrendeléseket” – olvasható egy hazai kerékpáros-szaküzlet portálján. „A kialakult járványhelyzetet figyelembe véve kerékpárboltunk nyitva tartása a következőképpen módosul: hétfő–péntek: 9.00–15.00, szombat: 9.00–12.00” – írja egy másik magyarországi bolt honlapja.
Nem kell túl sokat kutakodnunk ahhoz, hogy belássuk: a hazai kerékpárboltok eltérően alkalmazkodtak a koronavírus-járvány okozta körülményekhez. Van, amelyik nyitva tart, és van, amelyik nem. Pedig az élet nem áll meg, a kellemes tavaszi idő közeledtével egyre többen pattannak nyeregbe, és merészkednek ki a szabadba. Okkal vetődik fel a kérdés, ki nézi át a garázs és a pince mélyéről előszedett bringákat, illetve hova és kihez fordulhatunk, ha szervizre szeretnénk vinni a kétkerekűt.
Miközben az Egyesült Királyságban a kijárási tilalom miatt egyelőre „tabutéma” a kinti bicajozás, a kerékpárszaküzletek igyekeznek alkalmazkodni a kialakult helyzethez, hogy sikeresen átvészeljék a kritikus időszakot, és megfelelően szolgálják ki az igényeket. Szerencsére Boris Johnson és kabinetje nem tiltotta be a munkába járást és a szabadidő-sportolást kerékpárral, egyúttal a bringaboltokat is alapvető szolgáltatásokat ellátó vállalkozásokként kezeli.
„Nem lenne értelme, ha a kerékpárboltoknak zárva kellene tartaniuk a koronavírus-járvány alatt – szólalt meg az East Devon-i Honitonban élő bolttulajdonos, Gary Blackett. – Sokan vannak, akik most is bringával járnak munkába, mások pedig egészségmegőrzési szándékkal ülnek nyeregbe. Mi lenne velük, ha elromlana a kerékpárjuk, mi pedig nem lehetnénk nyitva? Ennek ellenére az üzletek tulajdonosainak maguknak kell eldönteniük, nyitva tartanak-e, vagy sem, ám ráerőszakolni egyikükre sem lehet.”
Gary és felesége köztes megoldást kínál a helyzetre: jóllehet boltjuk zárva tart, megrendelésre továbbra is végeznek szervizmunkálatokat. Az ügyfelek bankkártyával vagy más, érintkezést nem igénylő módon fizethetnek, s amikor befejezték a szerelést, fertőtlenítik a kerékpárt, mielőtt visszaadják a tulajdonosnak. Így el tudják kerülni a személyes kontaktust, és csökkentik a megfertőződés kockázatát.
Továbbá a házaspár ingyen javítja az egészségügyben dolgozók kerékpárját, így segítve elő biztonságos eljutásukat munkahelyükre.
A Surrey megyében található reigate-i Maison Du Velo kerékpárbolt tulajdonosa, Paul Drake úgy látja, nagyot fordult a helyzet.
„Nyilvánvalóan a legfontosabb feladatunk, hogy megvédjük ügyfeleinket a fertőzéstől, és megakadályozzuk a vírus terjedését. Teljesen át kellett alakítanunk a működésünket, hogy meg tudjuk oldani a »kontakt nélküli« javítást, vásárlást és tanácsadást.
Rugalmasnak és alkalmazkodónak kell lennünk, valamint meg kell találnunk az egyensúlyt a társadalmi felelősségvállalás, a kerékpározni vágyók igényei és a tulajdonosok üzleti érdekei között.”
Kérdés, hogy a koronavírus hogyan befolyásolja a kerékpárboltok működését hosszú távon.
„Nem vagyok jós, hogy erre a kérdésre felelni tudjak – nyomatékosította Paul Drake. – Ugyanakkor meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy nehéz idők elé nézünk. Derűlátó vagyok mindaddig, amíg úgy látom, van igény a szolgáltatásainkra, márpedig most is sokan keresnek meg minket. Ha sikerül túlélnünk az előttünk álló időszakot, azok a vállalkozások is megbirkóznak vele, amelyeket erős közösség vesz körbe. A kijárási tilalom nagy kihívás elé állítja a bringásokat és az üzlettulajdonosokat egyaránt. Lehet, hogy kis időre mindenkinek vissza kell fognia magát, de a kerékpározás vágya nem fog csillapodni, és mindannyian megerősödve ülünk újra nyeregbe, amikor a járvány véget ér.”
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!