Az Alpok–Adria-kupát a BMX cross szakág egyik legrangosabb regionális versenysorozataként tartják számon, amely során hét környező országbeli városban összesen tizennégy fordulót rendeznek, és a magyar indulók mellett Ausztria, Szlovákia, Szlovénia és Olaszország felnőtt és gyermek BMX-esei mérik össze tudásukat az amatőr és a licences kategóriákban.
A versenysorozat hazai állomásának rendezői idejében gondoskodtak arról, hogy az Alpok–Adria-kupa kilencedik és tízedik fordulójában a versenyzők kitűnő körülmények között mérhessék össze tudásukat, hiszen az előkészítő munkálatok már napokkal a futamok kezdete előtt befejeződtek. A Jereván-lakótelep melletti pályát részlegesen átalakították és murvásították, valamint a szaniterkonténereket teljesen felújították.
Bár szombaton a hőségé, vasárnap pedig az esőé volt a főszerep, a bringások és a rendezők egyaránt jól alkalmazkodtak a merőben más időjárási körülményekhez.
„Szombaton megúsztuk az esőt, és már csak az eredményhirdetés alatt esett, viszont vasárnap a reggeli órákban óriási égi áldás zúdult a pályára, amely egy-két helyen annyira felázott, hogy egy órát várnunk kellett, amíg felszáradt. Ezeket a részeket újra feltöltöttük murvával, hogy a verseny minél hamarabb elkezdődhessen. Vasárnap sokat esett az eső, ezért a pálya a megszokottnál puhább volt, ami az indulókat nagy kihívás elé állította” – mesélte Farkas Kálmán, a BMX Sopron SE elnöke.
Bár a soproni futam nem tartozik a magasabb, a nemzetközi elitet is felvonultató C1 kategóriájú BMX cross-versenyek közé, színvonala a nemzetközi mezőnyből fakadóan magasabb, mint egy országos bajnokságé.
„A különböző országokból érkező kerékpárosok rengeteget tanulhatnak egymástól, amire bőven van lehetőség, hiszen az Alpok–Adria-kupa részeként egy évben összesen tizennégy fordulót rendeznek.
Minden egyes versenyhelyszínen más és más technikai tudású bringásokkal lehet találkozni, akiktől mindig el lehet lesni egy-egy új elemet” – mondta Farkas Kálmán.
Mindez azért is örvendetes, mert Magyarországon rendkívül kevés BMX-pálya áll rendelkezésre, elenyésző a versenyek száma, ebből fakadóan pedig a sportág hazai bázisa is szűk.
„Ha azt a kevés hazai versenyzőt, akit jelenleg számon tartunk, még életkori kategóriákra is lebontjuk, könnyen előfordulhat, hogy egy hazai bajnoki futamon mindössze négy-öt BMX-es versenyez egymással, ami egyáltalán nem szolgálja a sportág hazai fejlődését.
Ugyanakkor egy nagyszabású nemzetközi versenysorozat részeként számos ország kerékpárosai állnak rajthoz, ami lehetővé teszi, hogy nagyobb és erősebb mezőnyben lehessen fejlődni” – magyarázta a klubelnök.
Az egyesület elnöke összességében elégedetten nyilatkozott az amatőr kategóriákban elért hazai, legfőképpen soproni kerékpárosok eredményeivel kapcsolatban, hiszen számos korcsoportban dobogóra állhattak. A licences kategóriában, ahol erősebb a mezőny, a magyar indulók a várakozásoknak megfelelően ennél szerényebb eredményeket értek el.
„Azt szeretnénk elérni, hogy a jövő évi hazai rendezésű futamokon az ideinél is népesebb mezőny gyűljön össze, amelynek érdekében megfelelő marketingtevékenységet fogunk folytatni. Minél nagyobb az indulói létszám, annál inkább megjön a gyerekek és az amatőrök kedve a BMX-ezéshez, hiszen látják, milyen nagyszerű sportágról van szó” – zárta a beszélgetést az egyesület elnöke.
Az Alpok–Adria-kupa versenysorozat 2019. évi hátralévő állomásai
1. 2019. augusztus 24-25., Mühlen (Ausztria)
2. 2019. szeptember 21-22., Baierdorf (Ausztria)