Mindenekelőtt a lámpákra vonatkozó KRESZ-szabályt érdemes felidézni. Ennek értelmében éjszaka és korlátozott látási viszonyok között akkor lehet közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson elöl fehér, hátul piros, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpát helyeztek el, amelynek tiszta időben legalább 150 méterről láthatónak kell lennie. (Nyilván egyéb, láthatósággal kapcsolatos rendelkezések is szerepelnek a KRESZ-ben, de ezekkel most nem foglalkozunk.)
A szabályszerű lámpahasználat mellett nagyon fontos az is, hogy ha az autókkal egyazon úton közlekedünk, a ruházatunk lehetőleg ne sötét legyen. Ügyeljünk arra, hogy oldalirányú kiterjedésünk jól érzékelhető legyen.
(Az autósokat pedig ezúton kérjük, hogy ne kicentizve előzzék meg a kerékpárosokat.) Városon kívül, éjszaka, kivilágítatlan helyen ne feledkezzünk el a láthatósági mellényről se.
A lámpákra visszatérve: már annyiféle lámpa kapható, mint égen a csillag, az azonban a lámpák zömében közös, hogy LED-esek. Ha az árak felől nézzük a kínálatot, a néhány ezrestől a több tízezer forintos kategóriáig kaphatóak – de a megrögzött nindzsáknak üzenjük, hogy 1000 forint alatt is be tudnak szerezni egyet.
Elsőre talán nem gondolnánk, de a lámpa súlya is nagyon fontos paraméter, hiszen a hazai utak a legtöbb helyen nem az egyenletességükről híresek: minél nehezebb a lámpa, rázkódás esetén annál nagyobb eséllyel állítódik el. Persze sok múlik a rögzítésén is – ez utóbbival kapcsolatban érdemes szem előtt tartani, hogy nemcsak a rögzítés stabilitása, hanem sokoldalúsága és praktikuma is sokat számít (pl. le tudom-e venni a lámpát kesztyűben, testre is illeszthető-e stb).
Létezik aksis és elemes kivitel is: az elem előnye, hogy sokkal hosszabb ideig bírja, mint az akku. Az elemes verzió könnyen használható aksival, fordítva viszont nem ez a helyzet. Fontos még tudni, hogy mindkettő veszélyes hulladéknak minősül, szóval ha elhasználtuk őket, legyünk lelkiismeretesek, tekerjünk be egy benzinkútra, és adjuk le.
Szinte az összes bringalámpa valamennyire vízhatlan, de azért fokozottan figyeljünk a kényes alkatrészek illesztésére (gombok, bontható rész, gumi). Sok gyártó tervezői néha késztetést éreznek feltalálni olyasmit is, ami a gyakorlatban nem működik, tehát felesleges – de azért eladható.
Hasznos a lumen fogalmának ismerete: ez a fényáram, azaz a forrás által kibocsátott látható fény összege. Érdekesség, hogy minél nagyobb egy lámpa szórása, annál nagyobb területet világít be – viszont sokkal jobban vakít is. Gondoljuk át, hogy mire kell a lámpa, milyen körülmények között tekerünk majd vele. Ha például jól kivilágított helyen közlekedünk, szükségtelen nagy területet erős fénnyel megvilágítanunk, hiszen csak elvakítjuk vele a közlekedőket.
Ezzel kapcsolatban – mint egyik korábbi cikkünkben is – újra hangsúlyoznánk, hogy ha nagyon erős az első lámpánk fénye, lehetőleg ne használjuk villogó üzemmódban. A láthatóságunk helyett csupán a baleset kockázatát növeljük vele.