Nem is oly régen a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) meglehetősen aggasztó statisztikai adatokat hozott nyilvánosságra, miszerint a hazai kerékpáreladások száma évről évre csökkent. A legutóbbi, 2008-as, szinte az egész világot érintő gazdasági válság alatt Magyarországon 295 ezer kerékpár lelt gazdára, ez a szám azonban nyolc évvel később 220 ezerre csökkent. A piaci kereslet mellett a hazai bringagyártók termelése is leszálló ágba került, mivel a már említett két esztendőben 497 ezerről 400 ezerre esett vissza a legyártott kerékpárok száma.
„Cégünk több mint ötven százalékban exportra gyártja a kerékpárokat az Európai Unió néhány országának, s mivel kétezerhúsz márciusában Németország, Ausztria, Hollandia, Belgium és Szlovénia is lezárta határait, nagy nehézségekkel néztünk szembe – jelentette ki Tőke Szabolcs, a Neuzer Kerékpár Kft. marketingvezetője. – Néhány hónapra leállt a termelésünk, illetve csökkentett kapacitással üzemeltünk, mivel az országhatárok mellett a külföldi kerékpárboltok is bezártak, továbbá beszállítóinktól sem érkeztek meg a szükséges alkatrészek. Természetesen az itthoni piacon is érzékeltünk visszaesést, de amint újranyitottak a hazai üzletek, érzékelhető volt az igény a több kerékpárra.”
A cég Magyarország vezető kerékpárgyártó üzeme, amelyben a mountain bike és az országúti bringák mellett szintén készülnek trekking-, verseny-, városi vagy gyermekbiciklik. Éves szinten legyártott százezer bringájával meghatározó piaci szereplő, s a járványhelyzetben az emberek megváltozott szabadidős tevékenységének köszönhetően ez a szám kimagaslónak számít. Sőt 2020 tavaszának végétől, amikor is a hazai üzletek újranyitottak, a kiskereskedelmi partnerek negyvenszázalékos forgalomnövekedést értek el.
A negyvenszázalékos emelkedés a Merida kerékpárok legnagyobb hazai értékesítőjénél is érzékelhető volt.
„Tavaly májusban már látszott, hogy jelentősen megnőtt a kereslet, ezért az idén jóval több kerékpárra lesz igény itthon – vette át a szót Kovács Tamás, a Merida Concept Store menedzsere. – Ezért aztán kétezerhuszonegyre negyven százalékkal többet rendeltünk. Igaz ugyanakkor, hogy a növekvő kereslet miatt korábban kellett leadnunk az idei rendelést. Az utolsót tavaly augusztus elején, mégis késések alakultak ki, mert a tavalyi készletek kifogytak a gyárban. Mivel nem egyedüli megrendelők vagyunk, a Merida beszállítói kezdtek elakadni a megnövekedő megrendelések miatt, s a korábbi két-három hónapos vállalás mára ötszáz napos határidőre tolódott ki.”
Mindez természetesen a gyártási folyamat része is, vagyis a csaknem másfél éves késlekedés azt jelenti, hogy ennyi idő, mire a gyár a kívánt alkatrészeket megkapja, majd a kerékpárt legyártja, s további nyolc-tíz hét legalább, mire a bringa a vásárlóhoz kerül.
„További nehezítő körülmény a szállítás, mivel a Távol-Keletről érkező áruk iránti igényeket a szállítási rendszerek nem tudják kielégíteni. Kapacitásaik határán vannak, ezért aztán jelenleg négyszeres szállítási díjakkal dolgoznak. Mindehhez hozzájönnek a beszerzési nehézségek, a nyersanyaghiány, amelyek a gyártási költségek növekedéséhez vezetnek. Az idén januárban a Merida kerékpárokra öt százalékos áremelést kellett megtennünk. A kerékpáriparnak tervezhető menete volt, amelyet a koronavírus-járvány felborított, s várhatóan kell néhány év, mire helyreáll a rend, mert nem igazán helyettesíthető termék. Jó hír viszont, hogy amekkora mennyiséget megrendeltünk a gyártól, késéssel ugyan, de valamennyit képes teljesíteni. Igaz, a torlódások és nehézségek miatt a már kétezerhuszonkettőre szánt bringákat tavaly meg kellett rendelnünk.”
A teljes cikket elolvashatja a már megjelent Bringázás 2021 kiadványban, amelyben egyéb érdekességeket is talál a kerékpározásról. Kapható az újságos standokon.
A vásárlói igények tehát nemhogy stagnáltak a tavalyi időszakhoz képest, sokkal inkább emelkedés fedezhető fel. Magyarországon öt nagy kerékpárgyár üzemel, a legnagyobb forgalmat a holland tulajdonban lévő Accell Hunland bonyolítja le, tószegi telephelyén éves szinten 300 ezer kerékpárt gyárt le. Szinte kizárólag az elektromos bringákra koncentrál, mivel az elkészült darabok 98.5 százalékban ezt a típust képviselik. A cég tájékoztatása szerint 2020-ban 302 millió eurós nettó árbevételre tett szert, így a holland Accell Group nemzetközi kerékpárgyártó cég hazai leányvállalatát joggal tartják számon Magyarország száz legnagyobb vállalata között.
A hazai piac másik három szereplője csaknem azonos forgalmat bonyolított le, de eltérő az értékesítési mechanizmus. A Gepida a minőségi kerékpárok gyártására szakosodott, s a nemzetközi jelenléte is jelentős, mivel több mint húsz ország kerékpárüzleteiben értékesít. Hozzávetőlegesen kilencven százalékban exportra gyártja kerékpárjait, míg a Neuzer fele-fele, a Csepel pedig leginkább a hazai piacra koncentrál. Az ötödik nagy gyár a Giant.
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!