Bármennyire furcsán hangzik is, a világ egyik legnagyobb autógyártója, a Ford úgy döntött, véget vet a kerékpárosok és az autósok közti rendszeres nézeteltéréseknek. A nagyvárosi közlekedésben nemcsak nálunk, hanem más országokban is rendre visszatérő probléma, vajon kié az úttest: az autósoké vagy a bringásoké? Kik figyeljenek oda jobban: a sofőrök vagy a nyeregben ülők?
Bár nem adhatunk a kérdésre kielégítő választ, egy biztos: a hangulatjelekkel kommunikáló kerékpárosdzseki a jövőben talán közelebb hozza egymáshoz a városi közlekedés nagy „ellenfeleit”, az autósokat és a kerékpárosokat.
A Ford ugyanis nyilvánosságra hozta annak a gépjárművezetőkkel kommunikálni képes dzseki prototípusának a részleteit, amely egy beépített LED-panelnek köszönhetően hangulatjeleket jelenít meg a bringások kabátjának hátulján. A hangulatjel a nyeregben ülő érzései, hangulata és szándékai szerint változik, így az autósok egyértelmű visszajelzést kapnak arról, hogy az előttük tekerő bringás mire készül, és hogy éppen milyen hangulatban van.
A fejlesztők azt remélik, hogy az újítás segítségével nagy mértékben csökkenthető lesz a bringás balesetek száma.
A fejlesztés hátterében az áll, hogy a közúti és a városi közlekedés szereplői nem látnak bele egymás fejébe, így egy-egy hirtelen mozdulat, vagy meggondolatlan tett akár végzetessé is válhat. Mindezt megelőzhetjük, ha kerékpározás közben felvesszük a szuperdzsekit.
A hangulatjelek szakértője, dr. Deil Cohn szerint e szimbólumok szerepe egyre nagyobb teret nyer az egymás közötti kommunikációban, főként, ha az elektronikus vagy a közösségi médiában folyó információközlésre és -cserére gondolunk. A szakembert a Ford kérte fel, hogy tegyen javaslatot egy mindenki által érthető és könnyen használható jelrendszerre, amely „hidat ver” a két fél között.
A dzseki egyébként a kormányba csatlakoztatott vezeték nélküli távkapcsoló segítségével szabályozható, és olyan jelek kibocsátását teszi lehetővé, amely a drótszamár vezetőjének kanyarodási szándékáról, rossz vagy éppen vidám kedvéről ad pontos visszajelzést.
Bár a kerékpáros-társadalom képviselői elismerően szóltak az új fejlesztésről, örömük mégsem kitörő, mert úgy érzik, az innováció továbbra is az ő kizárólagos felelősségüket hangsúlyozza, az autósoknak pedig kevésbé kellene odafigyelniük.
Ráadásul az sem tisztázott, hogy ha nagy melegben nem akarunk dzsekit húzni, mi fog kommunikálni helyette? Ráadásul a LED-panel irányítása egy-egy másodpercre elvonja a kerékpáros figyelmét a vezetéstől, ami könnyen balesetet okozhat.
A bringások úgy vélik, a megoldást inkább a közlekedési infrastruktúra fejlesztésében, a szigorúbb büntetésekben és a belvárosi autósforgalom korlátozásában kellene keresni.
Íme egy rövid, angol nyelvű videó arról, mit is tud valójában az új kabát: