Ötvenévesen lett szerelem a bringázás, a Balaton-kör sem túl nagy falat már

„Nem állítom, hogy biciklivel fekszem és kelek, ám – ha vénülő fejjel is, de – fontos része lett az életemnek.”

Talán jól hangzana, ha úgy kezdeném, az óvodában már a kiscsoportban is bicikli volt a jelem, ám ha jó ötven év távlatából nem csal az emlékezet, a fakanál jutott nekem. Ha választani lehetett volna, minden kétséget kizáróan a labdára szavazok, ugyanis nagyjából a születésem pillanatától az volt a mindenem – persze vidéki gyerekként viszonylag hamar bejött az életembe a bringa. Előttem van a pillanat, amikor – talán ötéves koromban – Klári mama egy 16-os biciklivel lepett meg (úgy rémlik, ötszáz forintért vette használtan, és az bizony 1970 körül nem volt kis összeg), és a Fő utca páratlan oldalán a járdán úgy teszem meg az első métereket, hogy a „csodagép” hátul egy seprű nyelével van meghosszabbítva, és amikor jobbra vagy balra el akarok dőlni, a mamám a nyelet fogva segít az elesés elkerülésében. Biztosra veszem, nagyon sokan tanultak meg hasonló módon biciklizni, de abban is, a velem egykorú fiatalok közül keveseknek fordult meg a fejében, hogy egyszer majd nem a labda, hanem a bicikli lesz a legjobb barátjuk.

Én sem a kivételek közé tartozom, a Ferencváros labdarúgóit bálványoztam, és arról álmodtam, egyszer én is olyan meccseket játszhatok, amilyenekről a Népsport ír, és a televízió közvetít. Megadatott, de arra a profi karrierem befejezése után sem gondoltam, hogy a futball helyére egyszer csak a kerékpározás lép.

Ehhez kellett az is, hogy a térdem nagyjából negyvenéves koromra még a baráti focira is alkalmatlan legyen, és bár nem rögtön „kattantam” be, évekkel később ez a pillanat is eljött. Gyorsan hozzáteszem, a Nemzeti Sport rovatvezetője, Vincze Andris kellett ehhez, az ő fejéből pattant ki a gondolat, mi lenne, ha ketten Tárnokról lebringáznánk az anyukája nyaralójába, Zamárdiba.

Augusztus vége-szeptember eleje lehetett, az indulás előtti este az unokatestvéreméknél beszélgettünk, iszogattunk, amikor tíz óra körül szóltam, lassan megyek haza, hiszen reggel hat órakor indulok biciklivel a Balatonra. A házigazda egyik barátja érdeklődött, miről is van szó, majd amikor vázoltam neki, hogy futballra alkalmatlan térddel, öt-hat kilométernél többet egyben sohasem tekerve milyen terveim vannak, fölényes magabiztossággal kijelentette: ki van zárva, hogy sikerüljön! Mondanom sem kell, alaposan felpiszkált, sértette az önérzetemet, hogy hiába az élsportolói múlt, nem bízik bennem. Persze bennem is volt némi félsz, de még véletlenül sem a táv hossza miatt, hanem mert nem tudtam, a térdem miként reagál az efféle terhelésre, és cikinek éreztem volna, ha esetleg negyven kilométer megtétele után fel kell tennem a kezemet: nem bírom tovább… Jó hat év távlatából úgy emlékszem, az úton semmilyen problémánk nem akadt, „első bálozóként” nagyjából tíz óra alatt tettük meg a 133 kilométert, hogy aztán Vincze „Pufival” éjszakába nyúlóan beszéljünk arról, milyen jól éreztük magunkat a nyeregben. Éreztem, sejtettem, lesz folytatása a történetnek, de az biztosan nem fordult meg a fejemben, hogy egy évvel később kijelenthetem, bizony már háromszor is megkerültem a Balatont!

Ehhez először is arra volt szükség, hogy Vincze Andris (ki más…?) felvesse: mi volna, ha a Nemzeti Sport benevezne az Ultrabalatonra? Jó bulinak tűnt az egész, a felvetés pozitív fogadtatásra talált a szerkesztőségben, azon pedig egy pillanatig sem kellett gondolkodni, ki legyen a bringás kísérő. Hallani lehetett, más csapatok ezt a kérdést úgy oldják meg, hogy a futókat nappal és éjszaka más-más bringás kíséri.

Nekem viszont természetes volt, hogy egyedül tekerem le a 221 kilométert. Természetesen ez más kihívást jelent, mint amikor egyedül bringázik az ember; sokszor bizony csak „csorogni” kell, de azért 22-23 órát alvás nélkül a nyeregben tölteni nem leányálom.

Andrissal még abban az évben kettesben is nekivágtunk a távnak. Nem világcsúcsot akartunk menni, csak jól érezni magunkat, így az is belefért, hogy fél távnál megálljunk ebédelni. Sajnos az akkori kerékpárja nem bírta a gyűrődést, útközben sokat kellett „buherálnia”, hogy aztán úgy harminc kilométerrel Zamárdi előtt végleg feladja. Nem volt mit tenni, haza kellett tekernem a nyaralóba, hogy aztán autóval, a rajta lévő bringaszállítóval visszamenjek a barátomért. Koromsötétben, egyre gyengülő világítással alighanem pályacsúcsot mentem az odaúton…

Zombori András (balra) az Ultrabalatonon szokta kísérni a Nemzeti Sport váltóját (Fotó: NS)

Ott volt bennem, hogy egyedül is körbe akarom tekerni a legnagyobb magyar (sőt közép-európai) tavat, és az elképzelésből nem sokkal később valóság lett. A kiindulópont Aliga volt, és nagyjából fél távnál lehettem, amikor Szigligetet elhagyva egyszer csak azt vettem észre, lapos az első kerekem. Drámainak tűnt a helyzet, mert bár volt tartalék belsőm, tulajdonképpen nem sokat ért, hiszen halvány fogalmam sincs (sajnos…), miként lehet a lyukas gumit kicserélni. Ugyan jött szembe két bringás, akik kölcsönadták a pumpájukat, de hiába fújtam keményre a kereket, az néhány száz méter múlva újra lapos lett. Ez egyébként egy hosszú egyenesben történt, a szigligeti vár látképét magam mögött hagyva, és aki ismeri azt a részt, tudja, a Balatont látni sem lehet. Azt sem tudtam, hol vagyok, semmilyen táblát nem láttam, fogalmam sem volt, meddig tolhatom a biciklit, amíg egy vasútállomást találok, és vonattal hazajöhetek. Vincze Andrist szentségelve hívtam fel telefonon, mondván, az egész világ ellenem van, és ha látnám a vizet, beledobnám a bringámat, mire ő angyali nyugalommal azt felelte, keres nekem a neten egy szerelőt. Nem szaporítom a szót: Szigligetről jött a szerelő, három perc alatt kicserélte a belsőt, és a megállás után másfél órával folytathattam az utat. Tizenegy és fél órával az aligai indulás után újra a kiindulóponton voltam, s mert gyakorlatilag kereken tíz órát tekertem, „becsípődött”: ha legközelebb jövök, tíz órán belül akarok – defekt nélkül – célba érni.

Hogy sikerült-e?

Nem elsőre, de másodikra igen.

Bringás pályafutásomat ötvenévesen kezdve most ott tartok, hogy hét Ultrabalaton van mögöttem, kétszer párban, háromszor pedig szólóban kerültem meg a tavat, és bár a harmadik után azt mondtam, nagyon nem vágyom a negyedikre, meg lennék lepve, ha tényleg sohasem indulnék már útnak.

Még akkor is, ha azután a bizonyos tíz órán belüli teljesítés után (ami egész pontosan 9 óra 38 perc volt egy sima mezei utcai bringával…) a célból telefonálva a feleségemnek azt találtam mondani: ha legközelebb menni akarok, dugja el a biciklit, de az lenne a legjobb, ha eladná…

Nem állítom, hogy bringával fekszem és kelek, ám – ha vénülő fejjel is, de – fontos része lett az életemnek. Amikor szabadnapos vagyok, és tudom, hogy szép idő várható, úgy kéthavi rendszerességgel biztosan beiktatok egy Tárnok–Etyek–Alcsútdoboz–Lovasberény–Velencei-tó (megkerülve)–Tárnok utat (nagyjából 110 kilométer), gyönyörködöm a tájban, hallgatom a madarak csicsergését, elfogyasztok egy jó ebédet, és amikor hazaérek, majdnem olyan jól érzem magam, mint amikor a Vác–Ferencváros mérkőzésen Orosz Feri gólt fejelt a beadásomból.

Szóval, bátorítanék mindenkit: pattanjon nyeregbe akkor is, ha a környezetében akad egy-egy barát, aki nem bízik benne. Szerelembe esni túl az ötvenen is lehet.

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Fussuk le! Aki megadná a módját, annak jövőre is Csongrádon a helye
Balesete miatt öt műtéten esett át, mégis hatalmas sikereket ért el idén
Nem tudta, hogy az első helyen ért célba, másodiknak gondolta magát
Francia színekben versenyzett, de magyar zászlóval ért célba a Spartathlonon
Hogyan lépjünk szintet a túrázás után? Tippek és tanácsok kezdő hegymászóknak

Videók

A tizenkettedik világrekordjáért vállalta, hogy emberi csúzli lesz
Kényelmes, de ijesztő: így alszanak a sziklamászók a semmi fölött
Hetvenévesen úgy futotta le a száz métert, hogy leesett a nézők álla

Hegymászás

18 évesen 14 nyolcezres: a tinédzser szerint ideje, hogy elismerjék a serpákat
A magyar hegymászás legsűrűbb éve: a tragédiától a sikerig minden benne volt
Minőség, súly, ár és kényelem: szempontok és felszerelés a magashegyi túrázáshoz

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Öt csodálatos túraútvonal, amelyek néhány óra alatt teljesíthetők
8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.