Százhatvanhét kilométer per órás sebességgel száguldozni egy átlagos személyautóval is rendkívüli teljesítmény, nemhogy hegyikerékpárral. Az osztrák Max Stöckl 2017 februárjában egy hétköznapi gravel kerékpár nyergében javította meg a downhill gyorsasági világrekordot, amelyet azóta sem sikerült senkinek felülmúlnia.
Mint arról korábban írtunk, ez a fajta kerékpár jóformán egyesíti az országúti bringák, a hegyikerékpárok, a cross-, a cyclocross- és a túrakerékpárok előnyeit, így nem csoda, hogy csúcstámadásra is kiválóan alkalmas.
Az osztrák kerekes 2011-ben egy nicaraguai vulkán lejtőjén ért el 164.95 kilométer/órás sebességet gravel bringán, ezzel átadta a múltnak Eric Barone rekordját.
Hat évvel később saját világcsúcsát múlta felül, ezúttal 167.6 kilométer/órás sebességgel hasított – mégpedig egy 45 fokos lejtőn a chilei Atacama-sivatagban, 4000 méter tengerszint feletti magasságban.
Hihetetlen, de mindössze tizenegy másodpercre volt szüksége, hogy elérje a csaknem 170 kilométer/órás sebességet az 1200 méter hosszú lejtőn. Érdemeit növeli, hogy egy hétköznapi, boltban kapható gravel kerékpáron sikerült neki.
„Elképesztően kimerített, pedig mindössze húsz másodpercig tartott – mondta a sikeres rekordkísérletet követően. – Nem tudom szavakba önteni, mennyire boldog vagyok. Gurulás előtt, ahogyan lefelé bámultam a hegytetőről, egyszer csak »megütött« az adrenalinlöket, s ettől nagyon beindultam. Névtelen hősként értem a lejtő aljára a semmi közepén, ennek ellenére nagyon élveztem minden pillanatát.”
Stöckl 1992-ben, 18 évesen kezdett kerékpározni, majd 1999-ben felállította első világrekordját: egy sorozatgyártmányon ért el csaknem 190 kilométer/órás sebességet a franciaországi Les Arcs télisport-központ lejtőjén. Később, 2007-ben újabb világrekord tulajdonosa lett, ezúttal a chilei La Parva sípályán száguldott le 210 kilométer/órával egy átlagos Intense M6-os hegyibringán.
Mint ahogyan utaltunk rá, 2017-es, azóta is megdöntetlen világrekordját egy teljesen hétköznapi kétkerekűn érte el.
„Normál hegyibringa, nincs olyan alkatrésze, amelyet ne lehetne megvenni bármelyik biciklisboltban – magyarázta. – A világcsúcsot egy topkategóriás gravel kerékpárral értem el, amelynek alkatrészei kitűnő minőségűek, de egyiket sem különleges célra gyártották.”
Stöcklnek – akit 100 kilogrammos súlya és 190 centiméteres termete miatt csak Herkulesnek becéznek – további tervei vannak. Szeretné megdönteni a havas lejtőn, prototípus kerékpáron elért 227.72 kilométer/órás sebességrekordot, amelynek Eric Barone a birtokosa (Barone egy kifejezetten erre a célra tervezett járgányon érte el), és – szintén gravel prototípussal – kavicson is szeretné felülmúlni a francia kerekes 172 kilométer/órás világcsúcsát.
„Elképesztő nehéz újabb és újabb rekordokat megdönteni. Százhatvan kilométer per órás sebesség felett minden egyes plusz kilométer per óra igazi kínszenvedés. Ha azonban el akarjuk érni a kitűzött célt, vagyis a csúcsdöntést, úgy kell tennünk, mint a pókerben, és be kell mondanunk az all-int” – mondta a rekordöntés nehézségeiről Stöckl.
Fotók: Red Bull
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!