Egy hegyi- vagy egy országúti kerékpár megszokott látvány a hazai utakon, vannak azonban olyan típusok is, amelyek nem mindennap jönnek velünk szembe. Most ezeket gyűjtöttük össze.
REKUMBENS KERÉKPÁR
Magyarul fekvőbringa (fenti képünkön). Ezek azok a darabok, amelyeken teljesen vagy félig fekve, esetleg szinte egy fotelben ülve tekerünk. A rekumbens kerékpárokkal gyorsabban lehet haladni, mint hagyományos testvéreikkel, a kényelmes üléspozíció pedig hosszabb bringán töltött időt tesz lehetővé. Az egyensúly megtalálására kell figyelni, s utána már gyerekjáték a használatuk. A fekvőkerékpár teherhordásra is alkalmas, az ülés mögötti részben kisebb rakteret is kialakíthatunk. Eséskor biztonságosabb, hiszen nem a fejünk koppan a földön, viszont fokozottan kell figyelni, mert alacsonyabban van a bringa és a sofőr is, mint egy hagyományos kerékpáron.
Kinek ajánlott: akiknek a kényelem a legfontosabb, és szívesen tesznek meg gyorsan nagy távokat.
Magyarországi használhatóság: jeles. Gyakorlatilag mindenhol közlekedhetünk rekumbenssel, egyedül az ára karcos az itthon bringára költött összegekhez képest.
FAT BIKE
A kövér bringákat is könnyű felismerni, hiszen hatalmas, széles a kerekük. A fat bike-ot átlagosan kétszer akkora gumikkal látják el, mint egy mountain bike-ot, pedig ugye azokon sem a vékonyabb darabok vannak. Az egyik legújabb őrület speciális körülményeket kíván… Nem véletlen, hogy a sarkkörön túlról terjedt el, hiszen a lánctalpként viselkedő nagy gumik a hóban, illetve a homokban nyújtanak segítséget, máshol viszont csak hátráltatják a használóját.
Kinek ajánlott: akik folyamatosan az Alföld homokos terepén bringáznak, vagy tengerparton, sivatagban, hóban használják.
Magyarországi használhatóság: épphogy elégséges, hiszen legfeljebb homokban hasíthatunk vele, hóból alig van itthon.
E-BIKE
Alapvetően kétfajta elektromos kerékpár van. A robogószerű, gázkarral működő inkább Ázsiában népszerű, és Európában a motorokra vonatkozó szabályozás mellett lehet csak használni őket; a pedelec (PEdal ELEctric Cycle) viszont világszerte hódít.
Ezek a bringák csak akkor segítenek, ha hajtjuk őket, s tekerés közben jön az elektromos rásegítés – ha nem tekerünk, leáll a motor.
A pedelec elektromos kerékpár 25, az s-pedelec 45 km/óráig segíti a haladást, az akkumulátorok hatótávja 30–200 kilométer között változik. A hajtást első vagy hátsó agymotor segítheti, de a legelterjedtebb a középmotor – így a vázon lévő akkupakkról is felismerhetjük a bringát.
Kinek ajánlott: mindenkinek, aki kisebb energiabefektetéssel szeretne nagyobb tempót elérni, jelentősebb távot teljesíteni. Állami támogatás is kérhető rá.
Magyarországi használhatóság: jeles. Mivel az e-bike csak a rásegítés terén különbözik a hagyományos bringáktól, mindenhol használhatjuk, vigyázni maximum arra kell, hogy ha elfogy a töltés, a nagyobb súly miatt nehezebb tekerni.
DOWNHILL
A dh-bringáknak tulajdonképpen nincs semmi más funkciójuk, mint hogy hatalmas tempóban zúgjunk le velük a különböző hegycsúcsokról. A kialakításuk is ennek megfelelő: hosszú rugóút, strapabíró alkatrészek, masszív, kifejezetten erős váz, ezekből fakadóan pedig az átlagosnál nagyobb súly. Így viszont lefelé még nagyobb lendülettel száguldhatunk, a tartóssághoz pedig muszáj erős alkatrészekkel felszerelni a bringákat, amelyek emiatt másfajta felhasználásra tulajdonképpen alkalmatlanok. Természetesen simán mehetünk downhill bringával az utcán vagy fel a hegyekbe, de nem lesz benne sok köszönet.
Kinek ajánlott: bátraknak, versenyzőknek, azoknak, akik az adrenalin miatt bicikliznek, és nem félnek az őrült lefelé száguldástól.
Magyarországi használhatóság: közepes. Nagy hegyek híján kevesebb az őrült lejtmenet is. Persze ettől még lehet száguldozni dh-bringával itthon, de pl. az Alpokban azért jóval nagyobb élményt nyújt.
TRIÁL
Ha esetleg bizonytalanok vagyunk, hogy pontosan mi is az a triál, írjuk be az internetes keresőbe Hegedűs László nevét, aki világszinten is a legjobb triálosok közé tartozik. Segítségével megtudható, mire is használható egy ilyen kerékpár, amely speciális jellegéből fakadóan szintén szűk területen élvezhető csak. Nincs teleszkóp, nincs váltó, sőt a BMX-bringákhoz hasonlóan gyakran nyereg sincs, úgysem üldögélnek a triálosok ezeken a gépeken. Kicsi, erős váz, erős fékek jellemzik a bringát meg vastag gumik, amelyeket viszont nem szabad nagyon felfújni, mert akkor a kerékpár elpattan az akadályokról.
Kinek ajánlott: ezeknek a gépeknek is szűk a felhasználási területük, versenyzőknek ajánljuk, és csak speciális helyzetekre.
Magyarországi használhatóság: közepes. Bringaparkokban nagy élmény nyújt, de – ha egyáltalán találunk ilyet itthon – sziklás terepen is kiváló móka.
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!