Úgy tűnik, hogy a Tour de Hongrie augusztus 29.–szeptember 2. közé halasztásával nem lettek borúsabbak a kilátások a részt vevő mezőny erősségét illetően. Így látja ön is?
Abszolút – felelte portálunk érdeklődésére Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője. – Minden álmunkat felülmúlta a májusi helyzet, amelybe belecsöppentünk. Akkor azt gondoltuk, annak csak a Giro magyarországi rajtjához lehet köze, pontosabban a két verseny logisztikai kapcsolatához. A nagy csapatok teljes eszközparkjukkal érkeztek volna hozzánk és nem az ment volna át Szicíliába, ezért „csak” versenyzőket kellett volna cserélniük és itt maradhattak volna Magyarországon. Ez is benne van, hazánk ismertségének a kerékpárosvilágban nagyon jót tett, hogy innen indult volna az idei Giro d’Italia, viszont a jó pótidőpont és a magyar körverseny elmúlt öt évének dinamikus fejlődése, továbbá minden csapat elégedettsége azt eredményezte, szívesen jönnek vissza, akik már itt voltak és az új csapatok körében is jó a hírünk.
A hírek szerint Mathieu van der Poel, a holland hegyikerékpáros világbajnok is Magyarországra jön…
Ez félreértés, annyi történt, hogy egy francia hírportálon megjelent az információ, és nagyon gyorsan átvette mindenki, hiszen sok ember szurkolt azért, hogy elinduljon a Tour de France-on, és azt gondolták, ha ott nem, akkor majd a Tour de Hongrie-n részt vesz, mert csapata, az Alpecin-Fenix itt lesz, ám ezzel kapcsolatban semmit sem tudok megerősíteni.
Tárgyalunk a csapattal, hogy Van der Poel is jöjjön Magyarországra, de azt nem tudjuk, a francia újság honnan vette, mindenesetre már leszedte az oldaláról az információt.
Elképzelhető, hogy például a négyszeres Grand Tour-győztes Vincenzo Nibali hazánk körversenyén készül fel a Giro d’Italiára?
Ez hasonló kategória, mint Van der Poel esete. Elméleti esély van, itt lesz a csapata, ő nem indul a Tour de France-on és kevés más nagy verseny van, tehát jó esély mutatkozik arra, hogy részt vegyen a Tour de Hongrie-n, de egyelőre nem mondhatok biztosat. A verseny előtt húsz nappal kell leadniuk a nevezési listát a csapatoknak, de ettől is eltérhetnek a rajtnál. Az elmúlt évek azt mutatják, hogy körülbelül ötven százalék volt az átfedés a korábban leadott és a végleges lista között – ám arról, hogy Nibali vagy Van der Poel Magyaroszágra látogat, időben értesülünk.
Ha olyan helyzet állna elő, hogy a Tour de France-ot mégsem lehet megrendezni, előfordulhat, hogy egy-két csapatnyival kibővítik a Tour de Hongrie mezőnyét?
Ilyesmire nem is gondolunk. A Tour de France megvalósítása a világ kerékpársportjának létét is jelenti egyben, tehát ezzel az opcióval egyáltalán nem számolunk. Egyébként a Tour de France szervezője szakmai partnerünk is, tehát „ezerrel” szorítunk neki, hogy minden jól sikerüljön.
A környező országokban ismét romló koronavírus-helyzet veszélyeztetheti a magyar körversenyt?
Minden opcióra fel kell készülnünk. Folyamatosan követjük az eseményeket, másfél héttel ezelőtt a Nemzetközi Kerékpáros-szövetség nyilvánosságra hozott egy kézikönyvet a versenyszervezőknek, hogy mi szerint kell eljárni, mit kell betartani. Nagyon észszerű dolgok vannak benne, amiket igyekszünk mind megvalósítani, hogy ezzel is védjük a versenyzőket és a kísérőket. A magyar hatóságok pedig abban az időszakban biztosan értékes tanácsokkal látnak majd el, hogyan viszonyuljunk a nézőközönséghez. Minden héten változik az élet, mi nem tudunk szabályokat hozni, csak értelmezni és betartani, hogy ne legyen nagy baj.
Globálisan mennyire rengetheti meg a kerékpársportot a zaklatott 2020-as esztendő?
Ha az év lemegy úgy, ahogy terveztük, élen a Tour de France-szal és persze a magyar körversennyel is, akkor megmenekültünk a teljes összeomlástól.
De minden csapat, minden verseny pénzügyi helyzetét megrengette a járványhelyzet, van olyan csapat, amelyik konkrétan becsődölt. Új partnerek, új szponzorok után kell nézni, újra kell rajzolni a profi sportot. Nekünk is jelentős problémáink vannak, de valószínűleg túléljük – másfajta kerékpársport lesz 2021-ben, mint amit eddig ismertünk.
A szabadidős futásnak viszont jót tett a pandémia és úgy tűnik, a kerékpárok nyergébe is sokan és egyre többen pattannak. Hosszú távon is kitarthat a lendület?
Ha valami nyertes volt az elmúlt hónapokban, az a kerékpározás a városi közlekedésben. Az emberek, akik eddig tömegközlekedéssel vagy autóval jártak, megcsappant a bizalmuk és váltottak.
Parkolóhelyek nincsenek, az autós közlekedés szinte zsákutca egy nagyvárosban és tarthatatlan dugókat okoz. Amíg otthon voltunk, szellősek voltak a városok, ám ahogy visszaállt az élet, látszott, az állapot nem fenntartható. Hallottam olyan kutatásokról, hogy az elmúlt két évben másfélszeresére nőtt a főváros gépjárműveinek száma – ehhez képest a kerékpáros közlekedés térhódítása a kis helyigénye miatt óriási lehetőség, amivel élnek is az emberek. A kerékpár-forgalmazó és -szervizelő ismerőseim ilyen nagy forgalmat még soha nem tapasztaltak, mint az előző néhány hónapban. Ha versenyek nem is voltak, az látható volt nekem is például Nagytarcsa, Isaszeg vagy a Pilis környékén, hogy tömegével jöttek szembe a bringások, ez mindenképpen jót tett a kerékpársportnak.
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!