Aki volt már spinningórán, tudja, a résztvevők előre elkészített, összeválogatott zenei mixre tekernek, a mixek elkészítése pedig komoly tudást és jelentős időráfordítást igényel.
„Olyannyira, hogy a zeneválasztás viszi el a legtöbb időt, még akkor is, ha már kiforrott stílusod van, s már készségszinten használod a mixelő szoftvert – kezdte Vallus Anett spinningedző. – Számomra akkor jó a mix, ha olyan az egész óra, mintha egy »darab« zene lenne; nem vagyok híve az össze-vissza tördelt mixeknek, illetve a különböző stílusok órán belüli keverésének. Lassan természetesen lehet átmenet két különböző stílus között, ehhez azonban nagy rutinra van szükség.”
A szakember olyannyira rutinos, hogy oktatja a magyarországi edzőket – igény esetén magánembereket is – a megfelelő zeneszerkesztésre. Ezzel együtt persze előfordulhat, hogy elviszünk egy zenét az órára, és ott derül ki, hogy nem szeretünk rá tekerni, ahogy az is érdekes, hogy a zenetörténelem kultikus darabjai, mint például Michael Jackson vagy az AC/DC számai sem mindig ülnek az órán.
„Néhány kollégám órájára imádok járni, de előfordul, hogy elkérem a mixeiket, aztán mégsem tudok rá órát tartani – folytatta a Fáy utcai Oxygen Wellnessben, a Lite Wellnessben és a Príma Wellnessben is órákat tartó Vallus Anett. – A kulcs ugyanis az, hogy a zene teljesen a tied legyen. Alapvetően nem kedvelem a populáris zenéket. Jellemző rám, ami a többi edzőre is igaz, hogy amit otthon hallgatsz, az óráidon is használni fogod. Ennek ellenére nincs algoritmus arra, hogy mely zenéket szeretik a vendégek, de előbb-utóbb mindenki, edző és vendég is megtalálja a magához való stílust, így alakul ki az edző vendégköre, a saját kis családja. Konkrét stílust nem szeretek megnevezni, de kedvelem a progresszív zenéket, a house-t, az ambient stílust, az instrumentális zenéket, és néha a techno is előfordul. Szeretek még klasszikus alapra írott zenéket is használni, amelyekben sok a hegedű vagy éppen más hangszerek. Összességében az a jó mix, amelyik energiát ad, és érzelmileg is tartalmas, feltölti az embert.”
Amíg az aerobikóránkon használt zenében kötelező tartani a négyszer nyolc ütemet, a spinningnél lazábbak a keretek, nem gond a pluszütem vagy éppen az ütemkihagyás, a lényeg, hogy az edző ismerje a saját zenéjét, tudja, hol vannak ezek a szakaszok. A mixek elkészítése során előfordul, hogy egy-egy szettet nehezebb összeállítani, órákat, napokat is el lehet ezzel a feladattal szöszölni. Vallus Anett átlagban öt-hat órát tölt egy-egy mix megszerkesztésével, majd még két-három tekerés tapasztalatai alapján tökéletesíti az egyes darabokat.
„Ha a vendégek kérik, előfordul, hogy két egymást követő héten is ugyanazt a mixet használom, de alapvetően úgy vagyok vele, egy hónapon belül nem használom kétszer ugyanazt a zenét, s mindig felírom, hogy mikor melyik szettre tartottam az órát.
Amióta edzősködöm, körülbelül háromszáz mixet készítettem, ezek közül persze jó néhányat már nem használok, változott már a stílusom is. Jelenleg körülbelül ötven zene van a gépemen, amelyek közül rendszeresen válogatok. Igaz, nemrég eszembe jutott két régebbi mix. Nagyon jó volt újra órát tartani rájuk, s ha nem is használom őket aktívan, néha előkerülhetnek majd.”
Vallus Anett hozzátette, eleinte borzalmasan ment a mixelés, évek alatt autodidakta módon sajátította el a zenekészítés fortélyait. A spinningben síkok és hegyek váltogatják egymást, előbbi 80-110 pedálfordulat/perces tempót jelent, utóbbi pedig 60-80-at, ami máris meghatározza, hogy milyen tempójút zenére van szükség. Úgy tartják egyébként, a hegyeken a pedálfordulat fele a zene ütemének, így például hatvanas fordulathoz egy 120 bpm-es zene dukál. Az edzők egy része előbb a zenét, majd az óra profilját tervezi meg, mások fordítva, míg egy harmadik csoport esetében – szakértőnk is ide tartozik – párhuzamosan épülnek fel a számok és a tekerés profilja.
„Amikor zenét szerkesztünk, igazából egy utat komponálunk, és a vendég majd megválasztja, hogy ezen az úton milyen intenzitással szeretne végigmenni. Bár ebben van vita az edzők között, arra kérem vendégeimet, hogy a zene ütemére tekerjenek, mert ha nem használnak pulzusmérő órát, és az ütemre sem figyelnek, mi az edzés viszonyítási alapja? Fontos az oktató, fontos, hogy a vendég jól érezze magát vele és a teremben, de szintén igaz, hogy ha jól van összerakva a zene, egyetlen szó nélkül is megfelelő ütemben lehet végigtekerni az órát.”