Havonta több mint 2 millió egyedi felhasználó, aki több mint 30 millió oldalmegtekintést generál, és ebből a túrázással leginkább kapcsolatba hozható „Outdoor ruházat, kiegészítők” kategóriára is jut szépen. Ez a vatera.hu, Magyarország legrégibb és legnagyobb aukciós oldalának látogatottsági adata, de az online piactér mellett az apróhirdetési oldalak (például jofogas.hu) és a közösségi oldalak (pl. Facebook Marketplace) is hasonló számokat tudnak felmutatni.
„A túrahátizsákokra és az outdoor kabátokra különösen nagy a kereslet – avat be a részletekbe Szabó Tünde, a vatera.hu marketingvezetője. – A használt termékek online vásárlásának számos előnyét lehet felsorolni. Amellett, hogy sokkal kényelmesebb, fontos szempont az is, hogy ugyanazok a dolgok az interneten sokkal olcsóbbak lehetnek, mint a hagyományos boltokban. Ez fokozottan igaz akkor, ha magánszemélytől vásárolunk használt, de újszerű állapotú terméket. Online aukciók esetén ráadásul a vásárlók szabják meg az árat, így ha valaki elég szemfüles, nagyon kedvező áron csaphat le a vágyott termékre.
Arról nem is beszélve, hogy a piactereken számtalan egyedi, hagyományos boltokban vagy webshopokban nem elérhető tárgyhoz lehet hozzájutni.”
A használt termékek vásárlásának – bármilyen online felületen történjék is – amellett, hogy a pénztárcánkat kíméli és a megmaradt pénzt fordíthatjuk akár a túrázás utazási költségeinek fedezésére, egyéb jótékony hatásai is vannak. Ha elegen gondolják úgy, hogy nem növelik a boltok forgalmát, az új termékek gyártási mennyiségét is csökkenthetik.
„Aki a természetet szereti, az nyitottabb a környezetvédelem és a tudatos vásárlás iránt is, így azzal, hogy másodkézből veszi meg az adott terméket, ahelyett, hogy újat venne, nemcsak a pénztárcáját kíméli, de a környezetet is védi” – ért egyet a gondolatmenettel Szabó Tünde.
Használt termékek vásárlása esetén valószínűleg mindenkiben felvetődik a gondolat, hogy mi van olyankor, ha nem személyesen vesszük át a vásárolt túrakabátot, bakancsot vagy egyéb felszerelést, hanem közvetve (posta, futárszolgálat útján) jut el hozzánk, és az előre átutalt összegért cserébe használhatatlan holmit kapunk. Nos, az ilyen lehetőség ugyan benne van a pakliban, de nem jellemző.
A legegyszerűbb védekezési módszer, ha a környékünkön lakó eladótól vásárolunk, hogy mindenképp személyesen tudjuk átvenni a terméket és csak azután fizetjük ki a vételárat, ha valóban azt kaptuk, ami a hirdetésben szerepelt.
Természetesen azért akkor sem kell kétségbeesnünk, ha például a számunkra nagyon kedves túrahátizsákot áruló eladó az ország másik végében lakik.
A jofogas.hu oldalon a „Háztól házig” szolgáltatás lehet ilyen esetben a megoldás, az eladó ugyanis a futárszolgálattól kapja meg a pénzét, de csak akkor, ha a futár sikeresen kézbesítette a csomagot és a vevő kifizette a vételárat – fizetés előtt érdemes lehet kibontani a dobozt és ellenőrizni a terméket. A vatera ennél is hatékonyabb szolgáltatás kínál, a weboldalt működtető cég gyakorlatilag jótáll minden eladóért, és amennyiben a vevőt valamilyen kár éri vagy nem elégedett a termékkel, visszaadja a teljes vételárat.
„A »biztonságos vásárlás« program legelső verzióját még hat éve vezettük be, kezdetben azonban csak olyan esetekre vonatkozott a kártérítés, ha a terméket nem kapta meg a vásárló – részletezi Szabó Tünde. – Mivel célunk, hogy mindenki elégedetten távozzon a virtuális kasszától, két éve a programot kibővítettük, és most már minőségi probléma esetén is kérhetnek kompenzációt a vásárlók ötvenezer forintig. A program bevezetése után készült kutatásban a megkérdezettek kilencvennégy százaléka pozitívan fogadta az új programot, a kitöltők háromnegyede úgy értékelte, hogy ettől még biztonságosabb lett az online piactér. Maga a pénzvisszafizetési garancia az utolsó eleme a vevővédelmi rendszernek, és mivel egyébként is többlépcsős biztonsági rendszer védi a piacteres adásvételeket és szűri ki a problémás eseteket még vásárlás előtt, így már viszonylag kevés esetben van arra szükség, hogy kártérítést igényeljenek a vásárlók. Havonta átlagosan harminc-negyven kártérítési igényt kapunk. Nagy részük a megvásárolt termékkel kapcsolatos minőségi kifogás, csak pár olyan eset van, amikor a vevő nem kapta meg a terméket.”
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!