Hajnalhasadtával gyülekeztek az evezősök, kajakosok és kenusok a Kopaszi-gátnál pénteken, hogy nekivágjanak a Budapest–Baja Regattának, amely a leghosszabb európai evezős esemény a maga 165 km-es távjával. A hajnali öt órai rajthoz negyvenhárom egység száztizenegy versenyzője állt oda, hogy teljesítse az evezés maratonijának is beillő regattát.
Délután, amikor az egységek nagy része Kalocsa közelében járt, hatalmas vihar érkezett a Duna fölé, ami miatt a szervezők úgy döntöttek, lefújják az eseményt, és a Kalocsához érkező hajókat kiszólították a vízből. Tizenkét egység szállt partra a vihar elől, két hajó már hamarabb kiszállt a versenyből. Marton Jenő, aki hetvenkilenc évével az idei Budapest–Baja korelnöke volt, kielboategységével Paksnál kötött ki a vihar miatt. A mosonmagyaróváriak egypárevezőse bójára futott, a hajó el is törött.
A negyvenhárom egységből huszonkilenc jutott el Bajáig, többen voltak közöttük olyanok, amelyek Kalocsát már elhagyták, amikor a versenyt lefújták – a vihar elültével végül célba értek.
A regatta győztese a Győri Atlétikai Club versenyzője, Forrai Dávid lett, aki tíz óra és huszonhét perc alatt teljesítette a távot. Tíz perccel utána ért be Vanczák Gergely és Sándor Áron kétpárevezőse, harmadik helyen a dr. Varga József, Csiszár Péter és Bagi Péter alkotta kielboatos egység ért be tizenegy óra hét perces időeredménnyel. A legutolsó hajó fél kilenc után ért Bajára.
Miután mindenki megérkezett, kezdődhetett a szokásos mulatság, közös halászléfőzéssel, majd pedig hajnalig tartó tánccal folytatódott a program. Másnap került sor az eredményhirdetésre és díjátadóra.
Mihály Tibor, a Külker Evezős Club elnöke eddig ott volt minden Budapest–Baján, most azonban nem ült hajóba, hanem a partról szervezte a lebonyolítást.
„Sokkal nehezebb a dolog szervezés, mindenre nagyon oda kell figyelni, óriási a felelősségünk. Augusztus elején általában konszolidált az időjárás, eddig sosem kellett lefújni egy Budapest–Baját sem.
Aggódtam is nagyon, amikor jött a vihar, gyorsan kellett dönteni, hogy lefújjuk-e, vagy sem. Úgy érzem, jól döntöttünk.
Versenyzőként persze hajtott volna a vágy, hogy leérjek, hiszen Kalocsától már nincs messze Baja, ha odáig leértem, menni fog a végéig. Szerencsére mindenki megértette, hogy első a biztonság.”
Mesélt arról is, hogy komppal, motorcsónakkal, mentővel biztosítják a regattát, hogy mindig kéznél legyen a segítség, ha éppen szükség lenne rá.
„Két korosztály indul leginkább a Budapest–Baján – mondta a résztvevők életkorát firtató kérdésre. – A fiatalok azért, hogy megmutassák, már meg tudják csinálni, az öregek meg azért, mert még meg tudják csinálni. De minden résztvevőnek óriási mentális feltöltődés, ha végigmegy a távon.”
Az evezős szezon most indul be igazán, augusztus végén két újabb, extrém körülmények között megrendezett verseny jön: a Szigetköz regattán (augusztus 23.) vadvízen eveznek, míg a Tisza-tavi Regatta (augusztus 31.) Sarudnál tájékozódási evezés, azaz meg kell találni és meg kell kerülni a bójákat. Az Extrém4 a Budapest–Bajával és a Balaton Regattával (szeptember 29.) egészül ki, de idén Magyarországon, a Velencei-tavon rendezik az evezős masters-világbajnokságot szeptember 11–15. között.
nyitó kép: bpbajaregatta.com