A Kékszalag rajtja mindig a júliusi első teliholdhoz legközelebb eső csütörtökön 9 órakor van, így minden évben július hónapon belül változik az időpont. Az ok pedig egészen prózai: az éjszaka vitorlázóknak minél több fényt biztosítson a Hold.
Az idén július 14-én rajtol el a mezőny – a szervezők az elmúlt évekhez hasonlóan körülbelül hatszáz hajót várnak a legendás Kékszalagra, amelyre verseny- és túrahajós egyaránt felkerekedik, tisztelegve a tó szépsége és kihívásai előtt.
A szakemberek szerint a vitorlásversenyek esetében nem beszélhetünk klasszikus értelemben vett fő favoritról, mivel számos tényező befolyásolhatja a végeredményt, például az időjárási és szélviszonyok, hogy mást ne is említsünk.
Annyi azért elmondható, hogy jó eséllyel a katamaránok valamelyike érhet leghamarabb a balatonfüredi célba. Ennek megfelelően a címvédő RSM (Vándor Róbert irányításával), a Kékszalag időrekordját tartó Fifty-Fifty (Józsa Márton), a 13-szoros Kékszalag-győztes kormányos Litkey Farkas vezette Process Solutions, továbbá a 2022-es balatoni évadnyitót megnyerő Team Kaáli (Virág Flóra), valamint a 2019-ben első helyet elérő Audax Django (Petrányi Zoltán), a Prospex-Delta Team (Kaiser Kristóf), a Ribstory (Behek István), a TriniTeam (Kreskai György) is esélyes lehet a végső győzelemre és végül, de nem utolsósorban a Nanushka (Váradi-Szabó János).
Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a túraversenyek – köztük a Kékszalag – a hagyományokat is „őrzik”. A korábbi évtizedekben a Balaton arcát meghatározó, eredetileg fából épült cirkálók, amelyeket sokan a Balaton királynőinek tartanak, ebbe a csoportba sorolhatók, ilyenek pl. a 22-esek, a 30-asok, a 40-esek, az 50-esek és a 75-ösök.
A klasszikus cirkálók között az óriások közé tartoznak a 75-ösök, köztük a Nemere II., a Sirocco és a Lillafüred is. Érdekesség, hogy az 1940-es években épült Nemere II. cirkáló 57 évig tartotta a Kékszalag időrekordját, amelyet 2012-ben döntött meg a Fifty-Fifty.
„A versenyzők és a szervezők egyaránt nagyon várják a rajtot, az idén is hatszáz körüli hajó nevezésére számítunk – mondta Holczhauser András, a Magyar Vitorlásszövetség főtitkára a Nemzeti Sportnak adott interjúban. – A hagyományoknak megfelelően csütörtökön kilenc órakor rajtol a tókerülő verseny Balatonfüredről, a versenypályán nem módosítottunk, ugyanúgy, ahogy a korábbi években, hajózási zárlatot rendelünk el a veszélyes pontokon, vagyis a rajtnál, Kenesén és a befutónál, erre felhívjuk a versenyen nem induló hajósok figyelmét is. A lebonyolításban egyetlen jelentős változás van a korábbi évekhez képest: a korai rajtos hajókat harmincöt perces időbüntetéssel sújtjuk. Erre azért volt szükség, mert nagyon nehéz egy ilyen nagy létszámú mezőnyt megállítani vagy visszahívni. Száz alatti hajónál megoldható, de hat és fél kilométeres rajtvonal esetében már kissé bajos – sőt, szinte lehetetlen minden hajót értesíteni. Ezzel a döntéssel azonban az esélyeseket nem hátráltatjuk, viszont a korai rajtot szankcionáljuk.”
Az M4 Sport az idén is élőben közvetíti a versenyt.
Az útvonal
A Kékszalag mezőnye 1934 óta a Balatonfüred–Balatonkenese–Siófok–Keszthely–Balatonfüred útvonalon vitorlázik, azaz megkerüli a Balatont. Ez összesen 155 kilométer légvonalban, amitől eddig csak egyszer tért el a rendezőség, 2003-ban, amikor a tó alacsony vízállása miatt a keszthelyi bóját ki kellett hozni az öbölből, így a táv hét-nyolc kilométerrel rövidült. A Kékszalag július 14-én reggel 9 órakor rajtol Balatonfüredről, és a mezőnynek 48 órája van, hogy teljesítse a távot.
Fotók: Tumbász Hédi
Címlapfotó: MTI/Jánossy Gergely