Több mint hatszáz nevező
„Előreláthatólag hat és hétszáz között lesz az induló hajók száma. Nagy az izgalom, mert elképesztően kiegyensúlyozottak az erőviszonyok: a jó döntések mellett szerencse is kell a végső sikerhez” – mondta Kollár Lajos, a Magyar Vitorlásszövetség elnöke a Kékszalag sajtótájékoztatóján. Tavaly a Kékszalag ötvenéves jubileumát ünnepelhettük, most a kilencvenéves vitorlásszövetséget.
Legendás történelem
Az első Kékszalagra 1934-ben került sor, 21 hajó állt rajthoz a Balatonfüredről induló, akkor az Alsóörs, Siófok, Keszthely vonalon haladó, a tihanyi célban végződő viadalon, amelynek távja légvonalban 155 kilométer volt. A Kékszalag első győztese az Ugron Gábor vezette Rabonbán 30-as cirkáló lett. A második világháborút követően 1947-ben indult újra a verseny.
Elképesztő rekord
Még 1955-ben a Nemere II nevű hajó végzett az élen, és az általa elért 10:40 órás csúcsidő 57 éven keresztül tartotta magát, végül 2012-ben döntötte meg a Fifty-fifty – a jelenlegi rekord 7:13:57. Érdekesség, a leglassabb győztes cím is a Nemere II-höz fűződik, a szélben szegény 1953-as viadal teljesítéséhez 40 órára volt szükség. Jelenleg 48 óra a limitidő a versenyen.
Kék szalag
Réges-régen a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbócán a kék szalagot, majd a vitorlássport elterjedésével kialakultak azok a tókerülő versenyek, amelyek győztese kitűzheti a kék szalagot.
Tizenháromszoros győztes
Litkey Farkas 2001-ben kormányozta először győzelemig a hajóját, majd további tizenkét alkalommal végzett az élen az általa irányított egység. „Harmincöt napos tréningen vagyunk túl, és úgy érzem, tisztességgel felkészültünk a Kékszalagra – mondta Litkey Farkas. – Az előrejelzések szerint gyengébb, változó szél fúj majd, emiatt is nagyon izgalmasnak ígérkezik a csata. Azt várom, hogy kreatívan, nyitottan tudjunk vitorlázni, és akkor jön majd az eredmény is.”