Rendhagyó sajtótájékoztatót tartott a Magyar Vitorlásszövetség alig egy hónappal az 52. Kékszalag, Európa leghosszabb tókerülő versenye előtt. A csütörtöki eseményre a viadal eredeti, korábban megszokott időpontjában került sor, de a koronavírus-járvány miatt ebben az évben csak július 30-án rajtolhat el a mezőny. Az MVSZ online tájékoztatóját a tavalyi győztes hajó, a Racing Django fedélzetén tartották meg, s a szövetség hivatalos Facebook-oldalán lehetett nyomon követni.
Egyelőre bizonytalan, hogy a járvány mennyiben befolyásolja a hazai és a külföldi versenyzők részvételét, de a szervezők így is 500-600 hajóval számolnak. A mezőny a légvonalban mért 155 kilométeres Balatonfüred–Balatonkenese–Siófok–Tihany–Keszthely–Balatonfüred távot legfeljebb 48 óra áll alatt teljesítheti. A rekordot a Fifty-Fifty tartja, amely 2014-ben Józsa Márton kormányzásával 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Kékszalagot. Tavaly 561 hajó állt rajhoz, de a gyenge szél következtében csupán 269 futott be határidőre.
„A hatósági korlátozó intézkedések feloldásával érezhető, hogy a vitorlázóknak is egyre nagyobb a kedvük a versenyzéshez – mondta Holczhauser András, a Magyar Vitorlásszövetség főtitkára. – Mivel sportágunk egészségügyi szempontból teljesen biztonságos, reménykedünk, hogy a hajózás nélküli tavasz után a résztvevők száma megközelíti majd az ötvenedik Kékszalagon elért hatszáznyolcvanegy hajós rekordot is. (…) Az elmúlt években a verseny hangsúlyos részei voltak a kísérőrendezvények, de ha szükséges, az idén nem helyezünk akkora hangsúlyt erre a területre. A díjkiosztót megtartjuk.”
Petrányi Zoltánnak, a címvédő Racing Django kormányosának fiával is szembe kell szállnia, mert mint mondta, a karanténidőszakban ketten edzettek, ami annyira jól sikerült, hogy egy X40-es katamaránnal utódja is rajthoz áll.
„Érdekes kihívás lesz, otthon a vacsoránál megbeszéljük az élményeket. Kemény küzdelem lesz, mert továbbra is tíz hajó esélyes a győzelemre, amely biztosan csak apróságokon fog múlni” – mondta Petrányi Zoltán, egyúttal hozzátette: mivel a német és svájci tókerülő versenyek elmaradtak, a külföldi tókerülő specialistáknak célpont lehet a Kékszalag.
Kelemen Tamás, a magyar fejlesztésű, kétárbócos Fifty-Fiftyvel nagy teljesítményre képes, ellenben nagy súlya miatt a gyengébb szélben nem halad a hajó.
„Ötcsomós szél felett van esélyünk a győzelemre, az időrekordot pedig tizenkét csomó felett lehet megdönteni, ha a legjobb versenyző hatékonyan ki tudja használni a szelet.”
A Kékszalagot az elmúlt két esztendőhöz hasonlóan az M4 Sport élőben közvetíti.
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!