A rajtnál még minden a legnagyobb rendben volt, legalábbis úgy tűnt, a kielégítő erősségű reggeli szélben 510 hajó várta az 56. Kékszalag Balaton-kerülő vitorlásverseny balatonfüredi indulását, azonban gyorsan érkeztek arra utaló jelek, hogy nem lesz címvédés.
Az egy éve megdönthetetlennek tűnő, 5:03:56-os pályacsúccsal győző Fifty-Fifty nem indult jól, már az elején mintha kicsit beragadt volna, miközben két rivális katamarán, a Vándor Róbert kormányozta RSM és a 13-szoros győztes Litkey Farkas vezette Process Solutions jól taktikázva, kihasználva a part menti szeleket, elhúzott, és egymást előzgetve jutott el az első bójáig.
A lendület néhány óráig tartott csupán, délben „megállt az élet” a Balatonon. Miközben a legjobbak a siófoki tökéletes szélcsend és nihil után több-kevesebb sikerrel igyekeztek közelebb kerülni az éllovasokhoz, ami a remekül helyezkedő Prospex Deltának sikerült a legjobban, a címvédő még a „tihanyi csőbe” is csak a nyolcadik helyen érkezett, nem sokkal jobb idővel, mint a tavalyi teljes tókerülő rekord.
A Balaton nyugati medencéjében már jól kivehető volt a versenyt vezető nyolcas sorrendje, felerősödött az északnyugati szél, így az északi part közelében hajózva a sebességük is látványosan nőtt. A keszthelyi bójához elsőként az RSM érkezett délután négykor, mögötte hatperces hátránnyal a Prospex Delta és újabb hárommal lemaradva a Process Solutions következett.
Ekkorra már a mezőny teljesen beterítette a Balatont hosszában, Kenesétől Keszthelyig mindenhol vitorlások voltak, de délután már többen is akadtak, akik a mezőny végén megelégelték a tétlenséget, a nagy meleget, a gyenge szelet, és feladták a versenyt. Amely valóban nagyon lassú volt, a rajt utáni első hét és fél órában mindössze 39 hajó jutott át a Tihanyi-szoroson, ami a teljes mezőny alig nyolc százaléka.
Az előrejelzések ráadásul aggodalomra adhattak okot a mezőnyt vezető hajóknak is, ugyanis nagy volt az esély, hogy délután öt és hat óra környékén Badacsony után visszafelé beáll a szélcsend a Balaton teljes szélességében, ami óriási lehetőség volt az üldözőknek, hiszen valamennyien újra közel kerülhettek egymáshoz ebben a zónában, ami kis túlzással olyan, mintha újra rajtolnának.
Ebben a patthelyzetben a legjobban a tizenháromszoros Kékszalag-győztes Litkey taktikázott, aki az északi parthoz közelebbi útvonalat választotta, így újra az élre került, miközben riválisai lelassultak. De adódott a kérdés, hogy ez mennyit ér, ugyanis rövid időn belül mindenkire ez várt, az élen álló három katamarán újra teljes szélcsendben rostokolt Badacsonynál, miközben a mezőny nagy része estig a Tihanyi félszigeten sem jutott túl Keszthely felé hajózva. Így este nyolc felé mintegy háromszáz hajó egyszerre ért a „tihanyi csőhöz”, ahol óriási tumultus alakult ki.
A hajrát nagyon megnyomta a címvédő Fifty-Fifty, amely Révfülöp magasságában már belátható közelségbe került a vezető trióhoz, a hirtelen megtalált lendületét pedig tartotta, és az utolsó pillanatokban, sokáig emlékezetes hajrával az élre állt. A Józsa Márton vezette hajó legénységét Goszleth Marcell, Németh Áron, Adorján Csaba, Józsa-Kovács Attila, Erőss Loránd János és Bagyó Áron alkotta. A Prospex-Delta mindössze 50 másodperccel lemaradva lett második, harmadikként az RSM futott be.
A Fifty-Fifty 2022 és 2023 után sorozatban harmadszor (összesen ötödször) nyerte meg a Kékszalagot; ilyen triplázás a verseny történetében korábban egyszer, 1955-ben történt, amikor a Nemere II. Németh Istvánnal a kormánynál sorozatban harmadszor győzött.
Fotó: Szabó Miklós /Nemzeti Sport